Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Reglement en voorstellen voor 2014

+11
crashingbird
DLM
dums99TRF
Jan Van der Heyden
daske
speedy107
bjorn
carborush
ErikJan
Ally
addicted2blue
15 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue vr sep 20, 2013 11:12 pm

Eerste onderwerp bericht herinnering :

Hierbij wil ik alvast de spits afbijten met een nieuwe topic voor 2014 Smile

Graag zou ik een nieuwe F1 reeks zien waarbij men enkel rubber banden en een 21.5T motor in blinky mode gebruikt.
Hierbij kunnen we mss beroepen op een ETS uitrusting, zoals een standaard speedpassion V3 21.5T motor met een speedpassion cirtix regelaar of een Turnigy 21.5T motor (van hobbyking) met als regelaar een justock regelaar (van hobbywing) .
Het zou dus absoluut mijn voorkeur genieten om enkel 1 type motor en 1 type regelaar (die budget vriendelijk zijn) toe te laten
Zodoende blijven de investeringskosten ook wat meer beperkt en vooral voor veel mensen ook iets aangenamer qua snelheid.
Momenteel is F1 fel aan het opkomen en het zou voor heel wat mensen een kans geven om aan de tamiyacup te kunnen meedoen met hun F1's op rubber.
Op de EPC wedstrijden zijn er al veel mensen (inclusief mezelf) die al met rubber banden rijden.
Het afgelopen seizoen zijn er zo goed als geen mini piloten komen opdagen en mij lijkt het dan ook logisch om deze reeks te schrappen, om plaats te maken voor een nieuwe reeks waarvoor meer intresse is.
Naar mijn gevoel is het tijd voor vernieuwing, nieuwe reeks(en), motoren, banden en opties.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden


Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van daske vr okt 11, 2013 10:56 pm

ik breek foam helemaal niet af.
ik geef enkel mijn mening .ik kan de "rubberrijders "begrijpen.
en dat het TE snel gaat voor sommige kan ik ook begrijpen.
en het lijkt mij gewoon interessanter om banden en elektronica aan te kopen die op alle wedstrijden kunnen gebruikt worden en niet enkel op de tamiyacup.

als je rondkijkt neemt rubber de bovenhand op andere wedstrijden in belgie.net zoals blinky mode.
ik denk dat je daar ook rekening mee zult moeten houden.

over de electronica denk ik dat sensord  toch wel aangenamer rijd dan sensorles?

is er ook geen mogelijkheid op de rubber f1 met gt2 of frontweel mee te laten rijden ?
ik denk dat die rijlijnen wel beter overeen komen.

en ik rijdt zelf geen f1, maar wat niet is kan nog komen he Very Happy

daske
Beginner
Beginner

Number of posts : 31
Registration date : 09-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van speedy107 di nov 05, 2013 12:07 pm

En...? al iets meer bekend over het regelement voor 2014?
We hebben nog maar een dikke twee maanden dus denk ik dat er eens werk van gemaakt mag worden. (tenzij alles blijft zoals het is)
speedy107
speedy107
Beginner
Beginner

Number of posts : 41
Age : 49
Registration date : 04-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue di nov 05, 2013 7:59 pm

@Speedy;) 

Ik vermoed dat we toch nog zeker tot in december zullen moeten afwachten om te weten wat er nu effectief gaat veranderen (is altijd al zo geweest).

@Daske,

De F1's samen laten rijden met de Euro TW is absoluut geen optie.
F1 wagens zijn daar te fragile voor en denk dat de Euro TW ook net iets sneller is en tevens ook andere rijlijnen gebruiken.

Ter info ook nog het volgende,

Een mogelijk ideale (lees budgetvriendelijke) regelaar is de Justock van hobbywing. Bij Tonisport kost deze amper 54€, dat is zelfst een prijs die je kunt vergelijken met een brushed regelaar.


Hopelijk komt er snel iets meer duidelijkheid over een nieuwe F1 reeks
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van ErikJan wo nov 06, 2013 9:59 am

addicted2blue schreef:Een mogelijk ideale (lees budgetvriendelijke) regelaar is de Justock van hobbywing. Bij Tonisport kost deze amper 54€, dat is zelfst een prijs die je kunt vergelijken met een brushed regelaar.
Zoals eerder gesteld ben ik tegen het verplicht opvoeren van een regelaar, dit brengt alleen maar extra kosten met zich mee, waar niemand op zit te wachten. Het verschil in de regelaars is echt minimaal.

Zelf rij ik nu ruim een half jaar zonder een enkel probleem met deze zeer goedkope HW2.1 kloon, overigens gewoon in België besteld: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__28375__Hobbyking_X_Car_60A_Brushless_Car_ESC_sensored_sensorless_.html
Kost net €20 en kan zowel sensor als sensorloos aan. Zodat je met een regelaar voor heel weinig geld zowel een 21,5T als de brute 18T kunt gebruiken.


Laatst aangepast door ErikJan op vr nov 08, 2013 1:56 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : even de volgorde wat logischer gezet)
ErikJan
ErikJan
Won't go
Won't go

Number of posts : 58
Woonplaats : Eindhoven
Registration date : 06-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van Jan Van der Heyden vr nov 08, 2013 1:32 pm

Als ik toch even heel kort mijn mening mag toevoegen (ik ben als rijder niks waard, maar heb wel zes jaar lang de Tamiya Cup georganiseerd) Het kan toch echt niet de bedoeling zijn dat je een formule als de Tamiya Cup, die bedoeld is om mensen plezier te laten maken en iedereen de kans te geven met een RC wagen te rijden in een leuke sfeer te gaan "verpesten" met een regeling waarbij je iedere deelnemer wil gaan verplichten om een regelaar uit Hong Kong te gaan kopen om mee te mogen doen?

Enerzijds zit je met het probleem dat niet iedereen daar ervaring mee heeft (online aankopen), dat de douane soms wel eens dingen lang tegenhoudt of in beslag neemt en anderzijds moet je eerlijk toegeven dat het enkel voor de super ervaren piloten een verschil uitmaakt welke regelaar je mag gebruiken...voor de meesten is het al moeilijk genoeg om vijf minuten lang foutloos te rijden. Ik wil echt niemand kwesten of tegen de schenen stampen en ik bedoel niemand in persoon, maar als je absoluut wil gaan discussiëren over welke regelaar je in welk land kan kopen om die laatste fracties van seconden uit je rondetijd te gaan halen dan is de Tamiya Cup niet je ding. Ga dan ETS, EFRA of BK's rijden waar je technisch, electronisch en rijvaardig super moet zijn om mee te kunnen, maar de Tamiya Cup is voor mij toch nog meer plezier maken, samen rijden en iedereen de kans geven om mee te kunnen.

Als uiteindelijk meer dan de helft afhaakt omdat ze de eerste race niet weten wat hen overkomt, dan is dat op lange termijn voor niemand goed. Zet de echte puristen en racers samen in de toerwagenreeks zonder beperking van motor of regelaar zodat ze zich kunnen uitleven, maar geef zij die slechts zeven keer per seizoen racen de kans om daar ook van te genieten.

Nogmaals, ik val niemand persoonlijk aan, ik wil enkel maar even wat perspectief bieden en de discussie een beetje down to earth brengen.

En het was dus niet even kort...overkomt mij wel meer Wink

Jan

Jan Van der Heyden
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 19
Age : 45
Woonplaats : Boom
Registration date : 07-08-13

http://www.frame24.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van daske vr nov 08, 2013 9:41 pm

''Ga dan ETS, EFRA of BK's rijden waar je technisch, electronisch en rijvaardig super moet zijn om mee te kunnen, maar de Tamiya Cup is voor mij toch nog meer plezier maken, samen rijden en iedereen de kans geven om mee te kunnen.''


ik rijd zelf ook bk en je moet helemaal niet technisch, electronisch en rijvaardig super zijn om mee te kunnen hoor.
denk dat jullie misschien wel helemaal een verkeerde kijk hebben op bk s hoor.
ik heb er evenveel plezier als bij tamiyacup.en een ets,ik denk dat alle belgen  daar heengaan voor het plezier ervaring opdoen en mooie races te zien .op een paar uitzondering na die wel SUPER presteren en misschien ook wel met tamiyacup begonnen zijn.

en als je niet met gelijke middel kan strijden kan je ook niet mee.
als BV  ik met rubber rijd en jij met foam zal ik helemaal niet kunnen volgen.waar is het plezier dan?
ik denk dat dit de bedoeling is van dit topic,discuteren over regelement waar iedereen zich in kan vinden en met gelijke middelen kan strijden om wel mee te kunnen.

als je geen plezier meer hebt in rc racing waar hoe en met wie je racet kan je beter je zender aan de haak hangen.want het is een hobby en een hobby moet voor iedereen leuk en ontspanning zijn.






''Zet de echte puristen en racers samen in de toerwagenreeks zonder beperking van motor of regelaar zodat ze zich kunnen uitleven, maar geef zij die slechts zeven keer per seizoen racen de kans om daar ook van te genieten.''


ik hoor door de wandelgangen dat f1 net als gt1 in belgie gezien word als expertklasse.Question 


 
''Het kan toch echt niet de bedoeling zijn dat je een formule als de Tamiya Cup, die bedoeld is om mensen plezier te laten maken en iedereen de kans te geven met een RC wagen te rijden in een leuke sfeer te gaan "verpesten" met een regeling waarbij je iedere deelnemer wil gaan verplichten om een regelaar uit Hong Kong te gaan kopen om mee te mogen doen?''



 je kan zeker niemand verplichten om in hongkong te bestellen.maar je kan die regelingen ook perfect in belgie bestellen maar dan kan de kostprijs ook oplopen natuurlijk.
(tonisport in trouwens in duitsland)Very Happy

daske
Beginner
Beginner

Number of posts : 31
Registration date : 09-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue za nov 09, 2013 11:23 am

Toch ff mijn reactie hier neerzetten Smile

Het BK en tamiyacup zijn 2 totaal verschillende wedstrijden.
Dat gezegd zijnde is het voor de tamiyacup rijders financieel gezien iets beter en wat het veel toegankelijker maakt om deel te nemen.

Wat die aankopen betrefd kan het ook niet de bedoeling zijn om bepaalde motoren als een must have item te hebben die men hier in ons belgenlandje niet kan kopen.
Zo is de 18T hier totaal niet te vinden, dus iedere piloot moet voor deze motor het buitenland gaan opzoeken en dit wsl via het internet.
Dit op zich was vroeger al niet mogelijk op een tamiyacup, alles moest hier in onze winkels te verkrijgen zijn en van tamiya zelf zijn.
Op zich is het een goede verandering, maar om dan achteraf nog af te komen met argumenten dat men niet in buitenland iets mag gaan aankopen lijkt me absurd.
De Carson brushless motoren koopt men ook meerendeels in duitsland en via het internet.

Laat ons eerlijk zijn, de tamiyacup van vroeger hing veel meer af van de invoerder.
T.o.v. vroeger is de tamiyacup nu meer een losstaande organisatie die op een vrijwillige basis gebeurd.
Waarvoor mijn respect en dankbaarheid om dit mogelijk te maken.
Maar het lijkt me beter om de argumenten ivm de aankopen in het buitenland achterwege te laten omdat dan ook elke piloot iets vanuit het buitenland aankoopt.
Al is duitsland of nederland een buurland het is en blijft het buitenland en dat is japan of de u.s. ook.

Om ook eventjes terug te komen op mijn voorstel is het net de bedoeling om met gelijke en vooral betaalbare elektronica een reeks op te starten die voor iederéén net toegankelijker moet maken.

De F1 en Euro GT zijn idd 2 expert reeksen, dit vanwege de snelheid en de stuurvaardigheid die men hiervoor nodig heeft.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van daske za nov 09, 2013 12:28 pm

Ik kan u volgen addicted2blue.

daske
Beginner
Beginner

Number of posts : 31
Registration date : 09-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van dums99TRF za nov 09, 2013 6:11 pm

Wanneer zullen we de verordening 2014?
dums99TRF
dums99TRF
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 13
Woonplaats : THEUX (SPA)
Registration date : 31-10-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van DLM za nov 09, 2013 8:10 pm

Als beginnende F1 piloot, heb ik vorig seizoen enkel wedstrijden mee gereden en waarschijnlijk veel in de weg gereden, waarvoor sorry, maar ik moet ook leren.

Tijdens de eerste wedstrijden indoor, vond ik het super om te rijden met de F104. Niet gemakkelijk, maar ik had er mijn plezier in. Eénmaal de wedstrijden op de buitencircuits eraan kwamen, ging het voor mij echt bergaf. Ik kreeg geen enkele grip op de baan. Hiermee heb je mijn achtergrond.

Ik vond de 18T idd veel te brut. Ik rij momenteel al een tijdje met een 17.5T Speed passion in blinky mode en ik heb er terug plezier in gekregen. Ok, ik rij ook wel terug enkel indoor en op rubber.
Met de 18T op foam, was de auto veel directer en agressiever. Met rubber kon je je meer veroorloven, je mocht foutjes maken, zonder dat je onmiddelijk werd afgestrafd. Vandaar dat ik persoonlijk liever rubber rij. Ik zou de keuze aan de rijders zelf laten in 1 klasse. Zij die foam willen en kunnen rijden mogen dit ook. Zij die rubber willen gebruiken, zijn ook vrij om dit te doen.
De 18T sensorless is inderdaad veel te aggresief als beginner. De 17.5T is veel aangenamer en controleerbaar. Je moet hier helemaal niet voor naar een 21.5T te gaan. Hierdoor zal je ook op de buiten circuits minder te kort komen ten op zichte van de 18T sensorless.

Hierbij dus mijn ervaring als beginner met zowel foam als rubber.
En de brute 18T en de milde 17.5T.

Het enige probleem voor de Tamiya Cup zal het merk worden...dit is nog steeds afhankelijk van de sponser denk ik...Tamiya België.
Er is vorig seizoen een toegeving gedaan naar de banden toe. Maar of dit ook voor de motor gaat lukken, betwijfel ik sterk.
DLM
DLM
Beginner
Beginner

Number of posts : 45
Age : 48
Woonplaats : Geraardsbergen
Registration date : 27-05-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van DLM za nov 09, 2013 8:24 pm

De MINI...is inderdaad uitgestorven dit seizoen. Wat ik zeker betreur. Maar ik vind het fout om deze klasse af te schaffen. Zou het niet beter zijn om deze klasse nieuw leven in te blazen door eindelijk brushless te gaan.
Ik vond dit een super leuke klasse en ik was zeker geen toprijder, maar ik ben wel met Mini gestopt omdat ik brushless wou rijden. Volgens mij ga je de Mini klasse kunnen laten herleven door een brushless motor toe te laten. Een 21.5T zou hier ideaal zijn.
2 jaar geleden hadden we hierover een discussie met heel veel protest van brushed liefhebbers. Maar ik denk dat we er niet meer rondom kunnen dat brushed stilaan ten dode opgeschreven is.
Brushless is ondertussen qua prijs bijna even betaalbaar als brushed geworden, dus ik denk dat het argument om het betaalbaar houden, minder doorweegt dan 2 jaar geleden.

Hint aan de organizatie...'t is misshien het proberen waard in plaats van ze af te schaffen.
DLM
DLM
Beginner
Beginner

Number of posts : 45
Age : 48
Woonplaats : Geraardsbergen
Registration date : 27-05-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue za nov 09, 2013 9:11 pm

Naar mijn mening word het hoog tijd dat de mini-reeks achterwege word gelaten.
Deze wagentjes hebben enkel nog succes met de silvercan op hand-out basis op het EPC.
Dit is ook meer een plaatselijk (lees provinciaal) gebeuren.
Er zijn afgelopen seizoen wedstrijden geweest waar er geen enkele mini aanwezig was en of maar 1 mini-piloot.
Vandaar dat het dan beter is om deze reeks in te ruilen voor een nieuwe reeks waar meer piloten voor te vinden zijn.

De 17.5T motor voor de F1 met rubber gaat voor sommige piloten weer te snel zijn.
Een 21.5T is voor wereldkampioenen goed genoeg dus waarom kan dit dan niet snel genoeg zijn voor ons?
Laat dat gedoe met overpowerde motoren achterwege zodoende om mooiere duels op het circuit te zien en er ook meer mensen meer plezier aan kunnen hebben.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van dums99TRF zo nov 10, 2013 12:12 pm

Momenteel in Wallonië de reglement is als volgt:

MRCC Charleroi en Modélifun (Heron - Huy)

ESC vrij. Blinky mode 
17.5T max vrij
banden rubber vrij (geen foam).

Met dezelfde reglements beperken we aankopen
dums99TRF
dums99TRF
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 13
Woonplaats : THEUX (SPA)
Registration date : 31-10-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van crashingbird di nov 12, 2013 8:02 pm

Toch even het topic levendig houden, zomaar ff vanaf de zijlijn als 'pitshelper', sponsor, mecano, teammember, ex-tamiyacup rijder,  indewegloper enz   ;-) .... : 

Mini's enkel provinciaal  ? Wel, dan zal er op die wedstrijd in die provincie (Yellow) toch nog animo voor zijn. 

Ook wordt daar provinciaal zelfs met rubber op F1's gereden, en met Johnson nog wel,ook handout dacht ik?  :-)
Daar klaagt u toch ook niet over  ?
  
Ook zie ik  in de Tamiya klassementen nu en dan eens een overgewaaide Japanner die in ons land zijn Mini  wil 'uitlaten', ga je die
mensen uitsluiten of verplichten met iets anders te rijden ?

Die kunnen bij weinig deelnemers toch ook samengevoegd worden met een andere 'magere' klasse, (vb. b-finale stock, een paar juniors enz, ik zeg zomaar iets...)
Gewoon wat respect voor het andere type, zonder er mekaar af te knallen. Dat zijn afspraken die gemaakt kunnen worden tijdens een korte briefing bijvoorbeeld.
 (zie bv. ook LeMans, daar moeten LMP's 1 , 2 en Gt's het ook 24u samen doen....en idd, soms botsen die ook wel eens...)

Die mini klasse afschaffen om iets anders er proberen door te krijgen vind ik persoonlijk een beetje egoïstisch overkomend, niettegenstaande
al uw aangevoerde argumenten.
( iemand moet de boeman zijn die het durft zeggen) waarbij het  niet mijn intentie is, uw nieuw in wording
zijnde rubber f1-klasse af te breken integendeel. Daar heb ik ook een mening over (ondertussen lichtjes herziene versie).
Ja, idd , rubber is populair geworden, en wordt/is misschien de norm in F1,  maar straks daar meer over, eerst het mini hoofdstuk ! Smile 

Ideetje om de mini's nieuw leven in te blazen : laat de mini klasse voor eens en altijd een funklasse zijn en eentje zonder gezeur Smile
Alles vrij !  Zolang het een Tamiya  M-chassis 2WD is.
Er moet toch eens een reeks tussen zitten waar de motor vrij is, en waar je mensen niet verplicht om dit of dat te kopen.
Johnson/Mabuchi, 25t, 23t, 23tblackcan, en zij die bl21.5 willen proberen of bij wijze van spreken zo zot zijn om erzelfs een 4,5 in te leggen (de M-Car direct in de soep Very Happy), laat maar doen hé,
wie eens gek wil doen mag. 
Een klasse waarbij er voor een keer NIET constant over reglementen gedebateerd wordt. 
Als voorbeeld, zie bv de populaire mardave klasse in Mol, ook wel 2WD en Mini, maar anders, met kleine pancars met gt bodies en uiteraard foam.
In die klasse is alles vrij, en die hebben ook de meeste fun en is er 't minst gezaag :-)  
Resultaten vinden die mensen ook niet zo belangrijk, fun hebben wel, dus zeurpieten die enkel voor het klassement
gaan op voorhand waarschuwen, dat een 'alles vrij Mini klasse'  niet voor hen is als ze te ambitieus zijn.
Misschien krijgt de Tamiya Mini  terug meer bijval ? Eens proberen ? Misschien een poll starten + voorinschrijvingen om te zien 
hoeveel mensen er werkelijk willen meedoen ?

Nog een voordeel : nu vonden veel mensen  het saai met mini's op buitenparcours wegens........ -> te traag natuurlijk ! 
Op grote buitencircuits zou je zonder motorlimiet al eens gek kunnen doen en ne straffe moteur monteren, terug wat deftige rechtelijnsnelheid, hard
in de remmen voor de bocht, en grappige situaties ! Of zijn Tamiya rijders nog niet klaar voor zo'n zot idee ? Why not, lets have some fun ! 




F1 rubber :

18t sensorloos is daar niet geschikt voor bevonden, dat weten we ondertussen.

 Dirk wil graag 21.5, misschien dé norm in de 'grote wereld' (lees: alles buiten België)   en ja, op ETS Hrotovice (en ook in de US is het de norm) reden ze ook weer 21.5, maar hoeveel echt grote namen zaten daar in die F1 ?

Maakt het wat uit eigenlijk ? 

Blijkt toch in blinky weinig verschil tussen 17,5 en 21,5 te zitten ? Waarom weer die 17,5 afschilderen als 'overpowered' ????

U vergat er ook bij te zeggen, dat die wereldkampioenen dan wel met de duurdere motoren evtl met opties, en  de laatste generatie batterijen (hoogst mogelijk te verkrijgen c-waardes, dus een kleine kerncentrale aan boord) reden,
waardoor een 21,5 blinky er niet meer uitziet als die waar het 'grote publiek' mee rijdt. 

Vreemd, binnenkort is er de MRCZ International, en toch staat ook daar 17,5 als motor !

Ook bij Lovan gebruiken ze die voor F1/rubber, die 2 vernoemde clubs zijn ook uit diezelfde provincie, toch met een  andere
kijk op rubber F1 qua motorisering....

-> een antwoord is volgens mij snel te vinden, het bk en clubs hebben meestal een 17,5 beginnersreeks/klasse
waar met dit type gereden wordt.
Wie uit touring  komt en  F1 wil proberen, heeft meestal zo'n motor liggen, en/of kan er ook makkelijk tweedehands
aan komen in ons land.
Omgekeerd ook, wie met F1 stopt, kan zijn motor makkelijk verkopen  aan een beginnende stockrijder.

Wilt ge volk voor uw nieuwe reeks ?  -> F1 beginners in het eerste jaar met oudere 17,5 toelaten.

Regelaar : jouw idee van een vaste goedkope SP blinky is goed, die is voor iedereen gelijk (Hongkong/china esc's kunnen idd nog goedkoper,
maar die zijn nog altijd te 'kietelen' met software aanpassingen en dat wil niemand in blinky) 
Moet trouwens ook niet zo zijn dat iedereen zijn auto voor en na iedere heat moet aanbieden om aan te tonen dat die wel op blinky ingesteld staat.

Ideaal om het echt gelijk te houden zijn de SpeedPassion Ultra Sportsman Versie weetikveel motoren, want bij andere motoren voel ik de bui al komen : niet enkel veel te duur, maar ook, om alle mogelijk gefoefel met andere rotors of sensorboards te voorkomen (ik lees ook soms op rctech.net) waardoor er toch nog verschillen in snelheid zouden zijn,  ben je echt beter af  met zo'n type 'silvercan bl'. Niks verdraaibaars, en niet open te krijgen.
En als je de organisatie kan overtuigen zo 20 motoren te kopen en die dan handout aan de rijders aan te bieden, dan ben je voor enkele jaren goed zonder reglementswijzigingen.

Over die banden heb ik geen kennis/weinig ervaring, dus ook geen mening hoeveel soorten/welke  je moet toelaten. Ideaal is zo weinig mogelijk soorten, om instappers niet af te schrikken.

't Is duidelijk dat je de nieuwe reeks wil winnen Dirk, maar je moet er de Tamiya Mini-liefhebbers toch niet voor wegjagen !  :-)
crashingbird
crashingbird
Tamiya-contaminated
Tamiya-contaminated

Number of posts : 105
Age : 55
Woonplaats : Mater
Registration date : 09-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van Ally di nov 12, 2013 11:47 pm

lol!
Ally
Ally
Tamiya-addicted
Tamiya-addicted

Number of posts : 235
Woonplaats : Vosselaar
Registration date : 24-01-11

http://www.gtmrcclub.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue wo nov 13, 2013 9:00 am

En dan nu mijn mening hé.

Als je steeds vanaf de zijlijn toekijkt, blijf dan langst de zijlijn.
Wie met een mini fun wilt hebben om daar met een 9T te willen rijden kunnen dat ook op een parking gaan doen.
We hebben het hier over een wedstrijd waar er nu eenmaal reglementen gelden.
De mini rijders komen niet naar de tamiyacup en dat is al 2 jaar op rij dat je het telkens ziet verminderen.
Hoeveel jaar moet de organisatie dan nog een reeks gaan toelaten waar niemand op af komt?
De FWD heeft ook zijn aparte reeks moeten afgeven, dus voor mij zijn de mini's niet beter of meer waard dan de FWD's.
Ik klaag niet over de silvercan reeks van op de EPC want daar rij ik zelf mee Smile
En het is trouwens mijn bedoeling om te kijken of de silvercan perfekt kan samen rijden met de 21.5T.
Maar ik kan niet alles in één keer testen, daarvoor moet ik eerst voldoende tijden kunnen vergaren om het deftig te vergelijken.
Wat die japanners betreft, die rijden ook mee in de Euro TW.
En als ze dan met de mini meerijden dan rijden ze de juniors van de baan om hun eigen zoon een hogere plaats te bezorgen.
Waar is hier dan het respect, indien je me niet zou geloven dan mag je altijd naar de ouders van Liam of Mathias gaan informeren.
En als wij naar japan gaan dan moeten wij ons daar ook aanpassen naar wat er op hun programma staat.
Ik zie daar geen probleem in en uw argumentatie vindt ik persoonlijk vrij zwak.
Ik probeer enkel een reeks te integreren die voor veel mensen een haalbare klasse kan worden en waarin er mooie duels kunnen plaats vinden omwille van de beperkte power.
De tijd dat er van sommige klasses meerdere reeksen waren ligt ver achter ons en het kan alléén maar meer volk trekken als men een reeks heeft die aan het boomen is.
Er zijn voldoende F1 piloten die met rubber willen rijden dus waarom die mensen daar geen kans toegeven dan?
Of moeten deze meerdere mensen dan maar thuis blijven omwille van die 1 of 2 mini rijders die perse met een 9T voor de fun een junior van de baan willen rijden!

Ik kan begrijpen dat men een mening heeft maar zorg er dan op z'n minst voor dat je voldoende info hebt over het geheel.
En ter info, het gaat me totaal niet om een nieuwe reeks te kunnen winnen maar wel om iets te vernieuwen.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van crashingbird za nov 16, 2013 9:49 am

Heel tof zo'n uitspraak, maar wees gerust, ik zal mij, als niet zo stuurvaste amateur, niet op de baan begeven als de pro's rijden, en mij 
beperken tot de pits.

Ook al is't precies dweilen met de kraan open, ik ga toch nog proberen een constructief antwoord te formuleren.

Dat ik niet van alles op de hoogte ben wat er zich vorig seizoen afspeelde, daarom moeten we maar zwijgen ?  
Ook vanaf afstand, zonder alle details te kennen,  kan men zich een duidelijk beeld vormen. Deelname aan iedere wedstrijd is toch geen vereiste ?
Nobody's perfect, ik ook niet, maar dit is een forum, om ideeën uit te wisselen en erover te discussiëren, bestuursleden luisteren ook wel naar voorstellen, maar zij hakken de knopen door, uiteindelijke beslissing ligt  bij hen, hopelijk houden ze over een nieuwe F1 reeks een poll, en wordt die ook hopelijk door zoveel mogelijk mensen ingevuld die in die klasse willen rijden  in (ik ga mij uiteraard onthouden, doe er niet in mee, dus waarom zou ik het resultaat beïnvloeden.) 


Wat betreft dat voorval met die kamikaze in de mini/junior : idd heel spijtig, maar dit als argument aanbrengen om mini te schrappen is ook maar flauwkes.

Dit is een fundamenteel probleem en moet  bij de bron moet aangepakt worden : Tamiya Cup is niet zomaar een amicale clubkoers, maar een open wedstrijd, net zoals een bk of bnk.
Daar komt volk van verschillend allooi op af uit alle windstreken, uit verschillende clubs, en ieder heeft zo zijn eigen idee wat kan en niet kan op de baan.

Alles vlot laten verlopen gaat niet vanzelf. Daarvoor heb je op iedere wedstrijd dan een wedstrijdleiding nodig die streng moet toezien op het goede verloop, aanwijzingen geeft en eventuele  amokmakers beteugelt. (geen verwijt naar de organisatie, maar het kan toch beter : je hebt echt wel een strenge scheidsrechter nodig, net zoals op een voetbalmatch, maar in ons geval dan een wedstrijdleider) 
In de ene club zijn ze al wat strenger dan de andere, maar vooral, er moeten afspraken zijn, die liefst overal gelijk worden toegepast.

Voor zo'n fratsen zijn er andere oplossingen : 
 
Al naar gelang het vergrijp : (bewust iemand afknallen ? -> ga direct naar puntje 3)
-1ste maal : verwittiging
-2de maal : stop an go
-3de maal : nog hardleers ? -> d/q en naar huis sturen. 


Over die mini, al dan niet met streng reglement,  wil ik enkel nog dit kwijt : u bent de man die graag in motorklasses rijdt, dus doe gerust, maar besef
dat er ook mensen zijn die er anders over denken, en al graag eens een zo eenvoudig mogelijk klasse willen, met zo min mogelijk reglementjes.
Maar wie voorstander is van  een open motorreglement, wegjagen, en als parkingrijder afschilderen, vind ik  maar flauw. 

Niet iedereen is pro zoals u, er zijn ook mensen die graag enkele keer per jaar hun r/c gerief van onder het stof halen en dan zonder/zo min mogelijk tijd te hoeven spenderen aan trainen/afstellingen zoeken,  maar die gewoon hun autootje op de baan willen zetten en rijden.
Ieder zijn interesse natuurlijk.

Test tussen 21.5 en silvercan ? Wilt u Andy en de  ERCCF overtuigen om ook bl te rijden?

Tamiya organiseert open races,  zonder enige vorm van lidmaatschap, dus wie daar zelf als initiator een nieuwe klasse wil opstarten,  moet dan denken  in functie van het algemeen belang,  om net zoveel mogelijk mensen aan te trekken, da's toch de bedoeling. Uw persoonlijke voorkeuren  naar voor brengen en deze argumenteren : maar  't gaat er vooral om, tot een reglement komen, waar iedereen makkelijk en liefst goedkoop kan instappen.

Als er inderdaad zoveel mensen geïnteresseerd blijken in een rubber only F1 klasse, dan is het goed dat iemand initiatiefnemer is voor zo'n klasse,  het is nu ook het moment om voor eenheid te zorgen, en dan is het vooral hoog tijd dat u met  alle betrokken partijen (met de Tamiya organisatie en de clubs waar Tamiya gereden wordt) eens rond de tafel gaat  zitten en proberen tot een overeenkomst te komen, en vooral 1 reglement.  U bent  vragende partij. 
Denken we hierbij al aan Yellow/Lovan/Roeselare/GTM en ik dacht ook Genk, waar  al F1 gereden wordt
Want enkel dan zal uw klasse meer slaagkans hebben (veel deelnemers), want dat is toch uiteindelijk uw bedoeling? 
Je kan natuurlijk ook een overgangsjaar houden,  zonder al te veel poespas, zoveel mogelijk geïnteresseerden aantrekken, waar alle rubber bij elkaar mag, (ok, maar een tamiya chassis op den tamiya koers dan) 

Als dat lukt, dan heb je een hele goeie job gedaan ! 
Ik wens u veel succes.


Van dat winnen   : misschien bent u iets te serieus bezig, en ziet u ook de smiley's niet staan, en ja, ik heb dat ook soms, vooral iets te  resultaatgericht zijn  en de fun vergeten, soms moeten we efkes afstand nemen en denken : waar zijn we eigenlijk mee bezig....  Wink
crashingbird
crashingbird
Tamiya-contaminated
Tamiya-contaminated

Number of posts : 105
Age : 55
Woonplaats : Mater
Registration date : 09-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue za nov 16, 2013 10:54 am

Hoop dat je begrijpt dat ik enkel maar een initiatiefnemer ben die ook gaat trainen en wedstrijd rijden voor mijn hobby en die hier met dit initiatief ook mijn bevindingen probeer te verduidelijken.
Ben verre van een pro en het is absoluut niet mijn bedoeling om iets te gaan opdringen.
Ik ben niet de beslissende factor in dit initiatief.

Wat ik bedoelde met de silvercan is dat ik de tijden van de silvercan wil vergelijken met de 21.5T zodat we deze beide motoren mss in het reglement kunnen vermelden.
Zodoende om het voor sommige mensen iets toegankelijker te maken, maar ook hier zijn dan weer mensen die speciaal een dure regelaar kopen (welke nog duurder zijn dan een brushless combo) om het beste uit de silvercan te halen.
Al ben ik eerlijkheidshalve wel voorstander om het enkel bij de 21.5T motor en blinky regelaar te houden.
En indien de silvercan zou kunnen opgenomen worden in het reglement ben ik voorstander van om dit op handout basis te doen (ook een beperkt aantal op seizoenbasis, net zoals op EPC en dit werkt perfekt)
Dit om gesjoemel met de motor te kunnen vermijden.

Dat ik voorstander ben om de mini reeks te laten wegvallen heeft niet zozeer met die incidenten van de mini rijders t.o.v. de juniors te maken maar wel omdat ze de laatste 2 jaar gewoon niet komen opdagen en dat het ook geen oplossing is om de mini rijders zomaar in een andere reeks te laten meerijden.
De FWD heeft zoveel krediet niet gekregen.

2 seizoenen geleden voor dat er sprake was van een 18T motor was er al sprake om de F1 enkel op rubber te laten doorgaan.
Dat was David Joos zijn voorstel nadat ik een finale op rubber had gewonnen en David na de finales ook met rubber heeft gereden.
Toens werd er nog met de silvercan gereden.

En om eerlijk te zijn zou ik zeer teleurgesteld zijn moesten ze dit initiatief niet goedkeuren, dit omdat men allerlei zaken wel toestemde terwijl dit maar voor enkele mensen werkelijk een verbetering was en of meer geld kon opbrengen.

Ik ben initiatiefnemer, maar wie niets zegt of doet kan ook niets verkeerds doen.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van andy za nov 16, 2013 2:02 pm

als rookie in de f1 mijn mening.heb op rcr een epctje meegedaan op rubber en silvercan motor
en ik vond dat eigenlijk gezegd wel leuk.alleen vind ik jammer dat ik vorig jaar een dure 18t brushless motor heb aangeschaft en er nu weer mee zit .ook had ik enkele foam bandjes op de kop kunnen tikken waar ik dan weer niets meer mee ben.eerlijk gezgegd vond ik de 18 t motor ook wat te bruut voor een achterwiel aangedreven auto als de f1 wat dan aan de 1ne kant wel weer leuk was om echt gedoseerd op te trekken enzo.ik stel me ook de vraag hoeveel rubber banden soorten merken je zou nodig hebben .had er setje gekocht op rcr die wel zeer goed waren maar toch zeer broos (ieder keer lijmen ) na iedere rit.vraag me dan af hoelang deze bandjes het dan indoor uithouden op tapijt waar meer grip is.mischien dan ook op 1 of andere manier weer de silvercan toelaten (ofwel samen de benodigde onderdelen om brushles te rijden aan te kopen)zodat het voor iedereen haalbaar word.Wat de mini reeks betreft vind ik dan weer jammer om af te schaffen dat is toch een stukje nostalgie in de tamiyacup of niet?mischien is er in de nabije toekomst plots weer interesse mischien weer nieuw leven inblazen bv met een 18 t brushles laten rijden dan kunnen die aangekochte 18 t voor de f1 vorig jaar toch weer gebruikt worden Very Happy of rij ik nu tegen de kar van de tamiyaleveranciers:tongue: tongue tongue tongue tongue tongue grtz
andy
andy
Won't go
Won't go

Number of posts : 82
Age : 46
Woonplaats : Beitem
Registration date : 18-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van addicted2blue za nov 16, 2013 2:33 pm

De F1 foam blijft wel bestaan hoor, is ook niet mijn bedoeling om deze reeks te vervangen door F1 rubber.
Het is idd al zeer leuk geweest om met een "beperkte" power te rijden.
Het is voor veel mensen meer toegankelijker dan dat we steeds voor snellere motoren zitten te kiezen waardoor er toch steeds mensen afhaken.
Ik begrijp eerlijk gezegd al die commotie om met 'n 21.5T motor te rijden niet, ik probeer hier net om de snelheid binnen de perken te houden zodoende het voor iedereen meer fun kan opleveren.
Begrijpe wie begrijpe kan.

Ik rij al een gans jaar met 1 setje rubber banden, dus qua slijtage valt dat best goed mee.

In de komende weken ga ik wat meer rondetijden met een silvercan proberen te vergaren en dan zet ik hier ook daarvan mijn bevindingen.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van andy za nov 16, 2013 2:45 pm

oke als deze een beetje dezelfde zijn alsof de silvercan kunnen deze misch samen?of is de 21 t te krachtig tov de silvercan kzou het tof vinden dan kan ik al starten met een silvercan en misch dan in de loop vant seizoen weer een brushlles aanschaffen .in ieder geval bedankt vo de info grtz
andy
andy
Won't go
Won't go

Number of posts : 82
Age : 46
Woonplaats : Beitem
Registration date : 18-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van andy za nov 16, 2013 2:49 pm

oja en qua reglaar zou dit dan vrij zijn indien silvercan en rubber of ben ik hier te voorbaarig:) grtz
andy
andy
Won't go
Won't go

Number of posts : 82
Age : 46
Woonplaats : Beitem
Registration date : 18-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van speedy107 wo nov 20, 2013 10:22 am

@ Bart en Jan:
Blijft het regelement van de euro TW zoals het is of niet. Ik moet stillekes aan alles beginnen aankopen maar wil geen zotte kosten doen en iets kopen wat binnen een maand aangepast word in het regelement.
graag jullie reactie aub.
de eerste Tamiyacup is weeral 2 weken dichter geslopen :-)
grts Stijn.
speedy107
speedy107
Beginner
Beginner

Number of posts : 41
Age : 49
Registration date : 04-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van speedy107 wo nov 27, 2013 4:40 pm

Weer een week verder een geen antwoord??? 
Blijkbaar weinig interesse in het nieuwe tamiyacupjaar Sad
speedy107
speedy107
Beginner
Beginner

Number of posts : 41
Age : 49
Registration date : 04-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van daske wo nov 27, 2013 6:07 pm

Ik denk dat ze aan het wachten zijn of ik kan bevestigen of wij een tamiyacup geven of niet...

daske
Beginner
Beginner

Number of posts : 31
Registration date : 09-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Reglement en voorstellen voor 2014 - Pagina 2 Empty Re: Reglement en voorstellen voor 2014

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum