veranderingen in reglement tamiya cup 2012 ?
+14
Olii
bluejay
ErikJan
DLM
ligfiets
MisterYellow
jmellipse
addicted2blue
carborush
Dafke
..l3art..
Jan V.
crashingbird
Ally
18 plaatsers
Tamiya.be :: Tamiya RC Racing :: TamiyaCup :: TamiyaCup 2011
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
veranderingen in reglement tamiya cup 2012 ?
Eerste onderwerp bericht herinnering :
Beste organisatie,
Gaan er aanpassingen gebeuren in het reglement voor de tamiya cup 2012 voor F1 tov dit jaar?
Ik heb al enkele dingen horen vallen van "enkel rubber banden, geen mousse meer" en "brushless ja/nee" ?
Zo ja, zou ik dit wel graag tijdig weten en verder ben ik er simpelweg geen voorstander van.
De huidige regels lijken me ok en iedereen kan makkelijk instappen met één van de twee f104 kits (standaard en pro).
Vooral de banden beperken tot tamiya f1 rubber only lijkt me er echt over.
Verder heeft de formula tuned motor meer dan genoeg vermogen en gaat deze lang mee.
Greetz,
Ally
Beste organisatie,
Gaan er aanpassingen gebeuren in het reglement voor de tamiya cup 2012 voor F1 tov dit jaar?
Ik heb al enkele dingen horen vallen van "enkel rubber banden, geen mousse meer" en "brushless ja/nee" ?
Zo ja, zou ik dit wel graag tijdig weten en verder ben ik er simpelweg geen voorstander van.
De huidige regels lijken me ok en iedereen kan makkelijk instappen met één van de twee f104 kits (standaard en pro).
Vooral de banden beperken tot tamiya f1 rubber only lijkt me er echt over.
Verder heeft de formula tuned motor meer dan genoeg vermogen en gaat deze lang mee.
Greetz,
Ally
Laatst aangepast door Ally op di sep 27, 2011 8:03 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Re: veranderingen in reglement tamiya cup 2012 ?
DLM schreef:Ik ben voorstander om overal brushless mee te mogen rijden.
Gedaan met onderhoud!!!
Brushless heeft zeker voordelen (onderhoud; levensduur), maar ook nadelen (prijs), maar voor een achterwiel aangedreven wagen zou dit teveel koppel onderin geven op de meeste circuits, ook al komen de specs overeen met een andere brushed motor (hier wordt meestal enkel gekeken naar power en rpm).
Vergeet hier ook niet het aspect dat iedereen die een tamiya-kit koopt vlot mee zou moeten kunnen doen zonder grote investeringen te maken.
Enkel de GT klasse is hier een uitzondering.
DLM schreef:Ik ben voorstander om overal brushless mee te mogen rijden.
Voor de mini ben ik ook voorstander van brushless.
Ook ben ik voorstander van een Stock regelaar met 0° vertiming, zoals de Speed Passion Cirtix Stock Club Race. Heeft Carson geen dergelijke regelaar?
Voor de banden, ik heb met de mini 2 sets banden gebruikt op heel het seizoen en ik heb weinig last gehad van slechte grip (enkel met de regen en dat viel nog mee als je wat op uw snelheid lette.) Ik ben voorstander van alle Tamiya banden toe te laten zoals het nu is.
Ieder zijn mening natuurlijk...
heb je al eens een mini zien rijden met brushless regelaar met 0° vertiming? Doordat je vast zit aan de 3 motortandwielen dat ja maar mag steken ( 16, 18, 20 ) gaat men vooral op toerental van de motor moeten rekenen om snel te gaan nu met een 0° vertiming valt da nogal tegen.
er werd ook aangehaald "gedaan met onderhoud", wat voor onderhoud is daar dan allemaal aan? ik spuit de GT tuned of de silvercan eens uit met motorspray en elke dag eens een drupelke olie op de glijlagers en rij daar dus zo een gans jaar mee, neen nog straffer mijn Jhonson motor heeft al een gans jaar meegedraait en dan bedoel ik ook onze 6uur endurance en al onze races en trainingen + nog andere races en trainingen zoals in menen en ronse, ik zal nu nog eens starten met mijn motorke van 15.64€ ( in belgië gekocht ).
Mijn gedacht is dat het onderhoud ( van wagen en motor ) een onderdeel is van het racen, het kunnen rijden dat uw motor niet te warm loopt is daar een onderdeel van.
brushless is inderdaad interesant maar hou het voor de snellere klasses, voor de fun en beginner klasses is het beter niet naar brushless over te gaan, het is nog altijd de rijkunst die dan overheerst om de race te winnen en dat moet een rijder eerst opbouwen vooraleer men over gaat naar de snellere klasse.
Geef de rijders die hun rijkunsten aan het opbouwen zijn dan ook de tijd dit te doen en geef ze raad over de manier van afstellen en rijden daar zullen ze veel meer aan hebben dan centen uitgeven aan materiaal waarmee ze dan denken dat ze sneller zullen zijn.
Wat de banden betreft heb ik ook een gans jaar gereden met een set banden vooraan S-grip met harde insert en achteraan M-grip met zachte insert, moet wel toegeven dat ze na onze 6 uur endurance der door waren. dus 2 setjes op een jaar is doenbaar.
weet je dat ik soms nog terug denk aan de oude tijd toen brushless nog niet bestond en de rijder met de meeste kennis zijn motor ( legaal ) hard kon doen gaan.
alle terug stuff om over na te denken
en aan de TamiyaCup organisatie : het is moeilijk om voor iedereen goed te doen he
Ally schreef:
Brushless heeft zeker voordelen (onderhoud; levensduur), maar ook nadelen (prijs), maar voor een achterwiel aangedreven wagen zou dit teveel koppel onderin geven op de meeste circuits, ook al komen de specs overeen met een andere brushed motor (hier wordt meestal enkel gekeken naar power en rpm).
Vergeet hier ook niet het aspect dat iedereen die een tamiya-kit koopt vlot mee zou moeten kunnen doen zonder grote investeringen te maken.
Enkel de GT klasse is hier een uitzondering.
Goed gezegd.
Als Nederlandse Tamiya cuprijder die vlak bij België woont, wil ik hier graag ook even mijn mening geven.
Laat ik voorop stellen dat het voor mij niet noodzakelijk is om de twee reglementen naadloos op elkaar te laten aansluiten. Als ik of in NL of in België mee wil rijden dan pas ik mijn auto daarop aan. Ik rij nu met onder andere de F1, mini en FF03
In de 27 jaar dat ik nu race heb ik al heel veel klasses en regels voorbij zien komen,en het blijkt steeds weer dat een klasse populair blijft als de regelveranderingen over de jaren heen minimaal zijn.
Gelukkig hebben we sinds de Lipo geen discussie meer over de accu, maar helaas zie ik wel steeds meer discussie over de motor/regelaar.
Voor veel rijders lijkt brushless het ideaal. Maar is dat wel zo? Er wordt vaak gesteld dat er geen onderhoud meer nodig is, en dat de motoren gelijk zijn. Het onderhoud is kleiner, maar is er nog wel degelijk. En vooral door de timing aan te passen zijn grote snelheidsverschillen mogelijk. Grote nadeel van de introductie van een brushless systeem is de prijs.
Afgelopen jaar heb ik met de Mini met Carson motor gereden. Deze motor kost €8, en gaat ongeveer 3-4 wedstrijden mee. Zeker als deze een paar keer te heet wordt gaat de prestatie hard achteruit. Maar ja met twee motoren ben je voor €16 een seizoen klaar. Ook in de F1 in Rucphen gaat deze motor heel behoorlijk. In de mini is dit een heel fijne soepele motor waarmee de mini's hard genoeg gaan. Overigens heb ik van de Nederlandse F1 rijders begrepen dat de Carson 16t BL set een heel mooi alternatief is en zoals hierboven al aangegeven goed vergelijkbaar.
In NL gebruiken we in de mini M-grips, en deze slijten erg hard, de banden volgens het Belgische reglement vind ik beter.
In de F1 wordt in NL veel gereden met GP foam banden (voor 40, achter 36). Deze kosten per vier incl velgen ongeveer €25 en de slijtage is ongeveer 1mm per racedag. De grip is veel beter en constanter dan Tamiya foam. Voor sommigen circuits (ERCE) en in de nattigheid heb ik een setje rubber banden.
Mijn FF03 heb ik gereden met een groot aantal verschillende motoren en regelaar combinaties. Van 10,5T geprogrameerd, 17,5T, sensorloos, mabuchi, alles heeft erin gezeten, en de motor die ik het fijnst vond rijden was de GT motor volgens de Belgische regels.
De stock en mini klasse zijn volgens mij echte low-budget klasses, die zoveel mogelijk uit de doos gereden moeten worden. Dat betekent de kit regelaar en een brushed motor. Ik vind dat dit juist de klasses zijn waar een beginner zonder veel extra kosten mee moet kunnen doen. En of er dan een GT-Carson-Mabuchi motor gebruikt wordt vind ik minder belangrijk. Je kunt er ook over denken om al deze drie motoren toe te staan.
De GT klasse is voor de snelle rijders die ook een hoger budget hebben. Brushless is prima, en de 12T tamiya/carson motors zijn prima geschikt.
Wat betreft banden heb ik geen ervaring met Tamiya toerwagen banden, ik gebruik slechts Sorex 32 of 36 waarmee ik overal goede grip en weinig slijtage heb.
In het algemeen is het gebruik van opties in het Nederlandse reglement een stuk soepeler. Ook (goedkopere) niet Tamiya opties met dezelfde functies zijn toegestaan. Hierin vind ik de Belgische regels met vaak alleen Tamiya onderdelen erg streng. Zo werken de 3Racing dempers en optiedelen ook erg goed maar kosten een derde van die van Tamiya.
Tot zover mijn overwegingen. Als organisatie kun je nooit iedereen tevreden maken er is immers altijd verschil in inzicht en eigenbelang.
Ik heb in ieder geval de eerste Belgische Tamiya race in Vosselaar op de kalender gezet!
Erik-Jan Mol
Laat ik voorop stellen dat het voor mij niet noodzakelijk is om de twee reglementen naadloos op elkaar te laten aansluiten. Als ik of in NL of in België mee wil rijden dan pas ik mijn auto daarop aan. Ik rij nu met onder andere de F1, mini en FF03
In de 27 jaar dat ik nu race heb ik al heel veel klasses en regels voorbij zien komen,en het blijkt steeds weer dat een klasse populair blijft als de regelveranderingen over de jaren heen minimaal zijn.
Gelukkig hebben we sinds de Lipo geen discussie meer over de accu, maar helaas zie ik wel steeds meer discussie over de motor/regelaar.
Voor veel rijders lijkt brushless het ideaal. Maar is dat wel zo? Er wordt vaak gesteld dat er geen onderhoud meer nodig is, en dat de motoren gelijk zijn. Het onderhoud is kleiner, maar is er nog wel degelijk. En vooral door de timing aan te passen zijn grote snelheidsverschillen mogelijk. Grote nadeel van de introductie van een brushless systeem is de prijs.
Afgelopen jaar heb ik met de Mini met Carson motor gereden. Deze motor kost €8, en gaat ongeveer 3-4 wedstrijden mee. Zeker als deze een paar keer te heet wordt gaat de prestatie hard achteruit. Maar ja met twee motoren ben je voor €16 een seizoen klaar. Ook in de F1 in Rucphen gaat deze motor heel behoorlijk. In de mini is dit een heel fijne soepele motor waarmee de mini's hard genoeg gaan. Overigens heb ik van de Nederlandse F1 rijders begrepen dat de Carson 16t BL set een heel mooi alternatief is en zoals hierboven al aangegeven goed vergelijkbaar.
In NL gebruiken we in de mini M-grips, en deze slijten erg hard, de banden volgens het Belgische reglement vind ik beter.
In de F1 wordt in NL veel gereden met GP foam banden (voor 40, achter 36). Deze kosten per vier incl velgen ongeveer €25 en de slijtage is ongeveer 1mm per racedag. De grip is veel beter en constanter dan Tamiya foam. Voor sommigen circuits (ERCE) en in de nattigheid heb ik een setje rubber banden.
Mijn FF03 heb ik gereden met een groot aantal verschillende motoren en regelaar combinaties. Van 10,5T geprogrameerd, 17,5T, sensorloos, mabuchi, alles heeft erin gezeten, en de motor die ik het fijnst vond rijden was de GT motor volgens de Belgische regels.
De stock en mini klasse zijn volgens mij echte low-budget klasses, die zoveel mogelijk uit de doos gereden moeten worden. Dat betekent de kit regelaar en een brushed motor. Ik vind dat dit juist de klasses zijn waar een beginner zonder veel extra kosten mee moet kunnen doen. En of er dan een GT-Carson-Mabuchi motor gebruikt wordt vind ik minder belangrijk. Je kunt er ook over denken om al deze drie motoren toe te staan.
De GT klasse is voor de snelle rijders die ook een hoger budget hebben. Brushless is prima, en de 12T tamiya/carson motors zijn prima geschikt.
Wat betreft banden heb ik geen ervaring met Tamiya toerwagen banden, ik gebruik slechts Sorex 32 of 36 waarmee ik overal goede grip en weinig slijtage heb.
In het algemeen is het gebruik van opties in het Nederlandse reglement een stuk soepeler. Ook (goedkopere) niet Tamiya opties met dezelfde functies zijn toegestaan. Hierin vind ik de Belgische regels met vaak alleen Tamiya onderdelen erg streng. Zo werken de 3Racing dempers en optiedelen ook erg goed maar kosten een derde van die van Tamiya.
Tot zover mijn overwegingen. Als organisatie kun je nooit iedereen tevreden maken er is immers altijd verschil in inzicht en eigenbelang.
Ik heb in ieder geval de eerste Belgische Tamiya race in Vosselaar op de kalender gezet!
Erik-Jan Mol
ErikJan- Won't go
- Number of posts : 58
Registration date : 06-09-11
ErikJan schreef:
Dat horen we graag
bluejay schreef:ErikJan schreef:
Dat horen we graag
that's the spirit
ErikJan schreef:
Is die al bekent dan ? Wil ik ook alvast op de kalender zetten ;-)
jmellipse- forum-noobie
- Number of posts : 11
Registration date : 30-04-11
jmellipse schreef:
Is die al bekent dan ? Wil ik ook alvast op de kalender zetten ;-)
Ja , maar de publicatie ervan laat ik over aan de organisatie
De datums staan hier ergens op het forum
Vosselaar 22/01
Bredene 12/02
Als er uiteindelijk nog niets veranderd is uiteraard.
Vosselaar 22/01
Bredene 12/02
Als er uiteindelijk nog niets veranderd is uiteraard.
Olii- Won't go
- Number of posts : 51
Registration date : 28-11-09
in januarie hebben we onze EPC van datum verzet zodat we niet gelijk vallen op Vosselaar. da is goe he van ons.
Mag een TT-01 (met Hop-ups natuurlijk...) in GT rijden ?
ligfiets- Won't go
- Number of posts : 84
Registration date : 11-12-08
MisterYellow schreef:in januarie hebben we onze EPC van datum verzet zodat we niet gelijk vallen op Vosselaar. da is goe he van ons.
tja, de positieve uitstraling van de tamiya cup is ongelooflijk hé ... of zie ik hier nu gewoon sluikreclame
ligfiets schreef:Mag een TT-01 (met Hop-ups natuurlijk...) in GT rijden ?
Het reglement van volgend jaar ligt nog niet vast, maar volgens het reglement van vorig seizoen mocht dit niet... en ik denk volgend seizoen ook niet.
Dans le reglement de 2011 > NON
Dans le reglement de 2012 > je pense NON
Parce qu'un TT01 dans le GT est pas compétitive...
MisterYellow schreef:in januarie hebben we onze EPC van datum verzet zodat we niet gelijk vallen op Vosselaar. da is goe he van ons.
Heel goe ze Andy, waarvoor dank...
Ally schreef:MisterYellow schreef:in januarie hebben we onze EPC van datum verzet zodat we niet gelijk vallen op Vosselaar. da is goe he van ons.
tja, de positieve uitstraling van de tamiya cup is ongelooflijk hé ... of zie ik hier nu gewoon sluikreclame
Reclame op ons forum voor andere wedstrijden laten we toe, (al dan niet sluik reclame) So be my guest ) Al hebben we daar wel een apart topic voor genaamd "Other Races"
MisterYellow schreef:Tamiyacup is gewoon supper he
Echt he
Olii- Won't go
[quote="Jan V."]
Het reglement van volgend jaar ligt nog niet vast, maar volgens het reglement van vorig seizoen mocht dit niet... en ik denk volgend seizoen ook niet.
Ik begrijp niet goed... Een TB 01 mag, maar niet de TT01... Waar is het verschil ? Er is geen probleem te proberen en te zien wat er gebeurd...
ligfiets schreef:Mag een TT-01 (met Hop-ups natuurlijk...) in GT rijden ?
Ik begrijp niet goed... Een TB 01 mag, maar niet de TT01... Waar is het verschil ? Er is geen probleem te proberen en te zien wat er gebeurd...
ligfiets- Won't go
- Number of posts : 84
Registration date : 11-12-08
Volgens mij is enkel de TB Evo toegestaan in het regelement. (Dan staat het er wel verkeerd in of ben ik gewoon verkeerd )
Maar als er met een soms TA05 moeilijk te volgen valt in de gt2 snap ik niet waarom iemand het met een TT01 wil proberen?
Maar als er met een soms TA05 moeilijk te volgen valt in de gt2 snap ik niet waarom iemand het met een TT01 wil proberen?
Laatst aangepast door Olii op za okt 08, 2011 10:57 am; in totaal 1 keer bewerkt
Olii- Won't go
Met een TA05 moeilijk volgen in de GT2?
Wie beweerd of zegt dat?
Met een TA05 is het perfect mogelijk om in de GT2 toch binnen de top 3 te rijden.
Onderschat het potentieel van een TA05 of van het nieuw TA06 chassis niet.
Wie beweerd of zegt dat?
Met een TA05 is het perfect mogelijk om in de GT2 toch binnen de top 3 te rijden.
addicted2blue- Beyond salvation
- Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08
Met een standard TA05 zonder opties ? Buiten dempers dan eventueeladdicted2blue schreef:Met een TA05 moeilijk volgen in de GT2?
Wie beweerd of zegt dat?
Heb ik nog niet gezien...
Olii- Won't go
TA05 is echt wel een chassis waarmee je kan deelnemen in de GT reeks. Dat is in het verleden genoeg bewezen.
Met een TT01 zou het ook kunnen maar dan heeft je wagentje na 3 races zoveel speling op alles dat je bijna een nieuw moet gaan kopen. De motor in de GT reeks is nu eenmaal iets te sterk om verantwoord in een TT01 chassis te gebruiken.
Met een TT01 zou het ook kunnen maar dan heeft je wagentje na 3 races zoveel speling op alles dat je bijna een nieuw moet gaan kopen. De motor in de GT reeks is nu eenmaal iets te sterk om verantwoord in een TT01 chassis te gebruiken.
Hallo,
Wanneer worden de reglementen gefinaliseerd?
Ik zou graag aan een aantal wedstrijden deelnemen in de F1 klasse. Op dit moment heb ik nog geen bolide maar omdat er zoveel variaties bestaan op de F104 zou ik graag willen weten wat dit gaat brengen in 2012.
On a side note:
Persoonlijk vind ik het idee van originele tamiya banden super, er zijn er maar enkele soorten beschikbaar en iedereen zal dus dezelfde problemen hebben voor de originele F104 dan toch, als de F104W toegelaten wordt, dan krijgen we een grotere spreiding en zal er dus meer testwerk nodig zijn om te weten wat en hoe...
De originele F104 versies (niet de W) zijn dan ook meer scale getrouw, toch ook een ander voordeel vind ik.
Wat met de motoren en regelingen?
Laat maar gewoon horen wanneer ik een compleet reglement mag verwachten.
Alvast bedankt,
Niels
Wanneer worden de reglementen gefinaliseerd?
Ik zou graag aan een aantal wedstrijden deelnemen in de F1 klasse. Op dit moment heb ik nog geen bolide maar omdat er zoveel variaties bestaan op de F104 zou ik graag willen weten wat dit gaat brengen in 2012.
On a side note:
Persoonlijk vind ik het idee van originele tamiya banden super, er zijn er maar enkele soorten beschikbaar en iedereen zal dus dezelfde problemen hebben voor de originele F104 dan toch, als de F104W toegelaten wordt, dan krijgen we een grotere spreiding en zal er dus meer testwerk nodig zijn om te weten wat en hoe...
De originele F104 versies (niet de W) zijn dan ook meer scale getrouw, toch ook een ander voordeel vind ik.
Wat met de motoren en regelingen?
Laat maar gewoon horen wanneer ik een compleet reglement mag verwachten.
Alvast bedankt,
Niels
Niels- forum-noobie
- Number of posts : 10
Registration date : 15-10-11
Niels schreef:Hallo,
....zal dus dezelfde problemen hebben voor de originele F104 dan toch, als de F104W toegelaten wordt, dan krijgen we een grotere spreiding en zal er dus meer testwerk nodig zijn om te weten wat en hoe...
De originele F104 versies (niet de W) zijn dan ook meer scale getrouw, toch ook een ander voordeel vind ik....
Niels
Hoi Niels,
ik ben ook een fervente F1 liefhebber, zowel 1/1 als 1/10de Tamiya.
Maar meer scale getrouw ? -> Die 'W' versies zijn er juist gekomen om schaalgetrouwe bolides uit de jaren stillekes uit te brengen : WolfWR1('77), Lotus79 ('78), Mclaren MP4/5B en MP4/6 ('90 en '91), Ferrari 643 ('91) -> in de tijd dat de F1 nog met 'deftige' brede achterbanden reden ;-) En hopelijk komen er nog vintage wagens bij !
't Is ook niet de bedoeling denk ik, dat je een moderne F1 als W gaat bouwen en met dito banden gaat rijden dan... 't is trouwens geen gezicht, en dan zijn ze uiteraard niet meer schaal getrouw !
Ik begrijp wel dat er wereldwijd al wat gezaag en geklaag ontstaan is, dat de 103 zogezegd beter is dan de 104, eigenlijk een beetje een stap achteruit als je er bij nadenkt! (ook 1/1 F1 doet dit, maar onwaarschijnlijk om de reden dat Tamiya dit doet , zie bv. de motorisatie, de V8's van nu, in vergelijk met de laatste jaren in het V10 tijdperk!) ..
Om toch bij schaal 1/10 te blijven : de 103 en heel waarschijnlijk ook de 104W, rijden idd wel iets makkelijker (en sneller) doordat die breder (200mm) en stabieler zijn. (180mm voor de 'moderne' 104) Maar de 104 valt naar 't schijnt wel te tunen, zodanig dat er door toppers toch nog iets meer uit te halen valt dan uit een 103 (van horen zeggen, vooral in Duitsland 't schijnt...zelf rijden we met alles zo goed als standaard)
Maar Tamiya heeft met de 104 wel een goed en mooi F1-chassis uitgebracht, die nog steeds doorontwikkelt wordt, en de verhoudingen van de moderne F1 getracht heeft weer te geven (met de Ferrari F60 en Mclaren Mp4-24 heeft Tamiya zichzelf overtroffen, wat betreft realistische F1 - bodies ! )
Maar in praktijk blijken die verhoudingen op 1/10 schaal niet zo goed te werken als in de 'echte' F1, waar de technologische vooruitgang niet te stoppen valt (nieuwe reglementen voor 1/1 F1 worden gemaakt, om alles wat in te perken, en aanvaardbaar te houden, want ze gaan alsmaar sneller en sneller....) Als dan nieuwe beperkingen opgelegd worden, zetten ze zo de ingenieurs er toe aan, om de lat opnieuw hoger te leggen, om toch maar steeds weer een wagen te ontwikkelen die minstens even goed, en liefst net dat beetje beter is dan die van de concurrent !
In het R/C-rijder wereldje en ook in de belgische TamiyaCup, zitten zowel specialisten, als gewone hobby -rijders, die graag een race rijden, aan hun wagen uren afstellen en testen, maar zoals ik, ook mensen die vooral graag aan de start komen met een auto die 'uit de doos' al tamelijk goed rijdt.
Wij hebben niet de tijd, noch het budget v/d echte F1 hé !
Indien natuurlijk zowel van de moderne als de vintage F1's, er 20 auto's aan de start komen in de Tamiyacup, dan kan je misschien 2 reeksen maken, maar dat is niet zo momenteel :-(
In 2011 mochten beide types samenrijden, ik hoop persoonlijk dat dit in 2012 en de volgende jaren ook zo blijft, om volgende reden : ik heb 3 X 103 en 1 X 104 en ik heb 3 zonen, die ook van F1 houden en graag met zo'n wagentje rijden, en waarvan ik er 2 in 2012 in de F1 een paar wedstrijdjes wil laten rijden en 1- voor de jongste is F1 nog iets te vroeg- nog bij de juniors) , en heb geen zin om nog een paar 104's bij te kopen, gewoon omdat het reglement verandert om redenen van 'realisme' richting hedendaagse F1....
Laat ons allen samen gezellig Tamiya rijden, met wat we graag rijden : F1, en bij minder dan 10 of 15 deelnemers, met zowel vintage en moderne wagens samen aan de start! (103 vintage/104moderne schaal/104pro/104W vintage/104X1 of Y of Z, whatever, als't maar Tamiya F1 en open wheels is ! )
Trouwens, met teveel regeltjes en klasses, jaag je mensen eerder weg ipv er meer aan te trekken, 't is een hobby, en moet betaalbaar blijven, ook voor jan met de pet, die graag eens zelf, of in mijn geval, samen met mijn kinderen, gezamelijk de hobby beoefent, door een dagje met de Tamiya autootjes te gaan racen :-)
-> en niet te vergeten : zo een gezellige dag beleven, ook samen met andere hobbyïsten die dezelfde interesses hebben, en met wie je je ervaringen kan delen.
Kurt
crashingbird- Tamiya-contaminated
- Number of posts : 105
Registration date : 09-04-08
Hallo Kurt,
Inderdaad een goed standpunt in jouw geval.
Eigenlijk maakt het mij ook niet zoveel uit, zolang er maar niet al te grote verschillen zijn in performance. Zodat we aan een leuk budget hopelijk interessante wedstrijden kunnen rijden. Ik heb gewoon geen zin meer in dozen vol banden en merken en dgl, gewoon enkele soorten, en voor iedereen 't zelfde. Een beetje hetzelfde hoop ik voor de motoren en regelingen maar we zullen moeten afwachten.
Mvg,
Inderdaad een goed standpunt in jouw geval.
Eigenlijk maakt het mij ook niet zoveel uit, zolang er maar niet al te grote verschillen zijn in performance. Zodat we aan een leuk budget hopelijk interessante wedstrijden kunnen rijden. Ik heb gewoon geen zin meer in dozen vol banden en merken en dgl, gewoon enkele soorten, en voor iedereen 't zelfde. Een beetje hetzelfde hoop ik voor de motoren en regelingen maar we zullen moeten afwachten.
Mvg,
Niels- forum-noobie
- Number of posts : 10
Registration date : 15-10-11
Ik deel je mening Niels !
-> een bandenoorlog wil ik ook niet, want zo blijf je bezig, en kost het veel tijd, maar vooral veel te veel geld !
hier voor de geïnteresseerden, nog een 'klein' woordje over ons bevindingen en mening betreff. Tamiya F1 :
Voor de 103 en 104W is't eenvoudig, er zijn maar 2 soorten foams : de 'C' en 'C HBR', waarvan de laatste ietsje duurder lijkt, maar waar de achterbanden ook iets meer diameter hebben, en waarschijnlijk ook de betere zijn.
(de vintage Wolf en Lotus79 op 104W, in tegenstelling tot de andere in die reeks, worden echter verkocht met rubber, maar heb van die banden nog geen partnummer gevonden, denk dat die eerder zo geleverd wordt, om in een vitrinekast te plaatsen en niet om veel mee te rijden ;-) )
voor de 104 heb je de A en B types foam, en ook 2 soorten rubber.
Foam is altijd iets makkelijker te rijden denk ik, maar je zit met de slijtage waardoor je meer je rijhoogte dient aan te passen + je ratio
Door de harde compound v/d tamiya foams valt de sleet op tapijt heel goed mee, op asfalt hebben we weinig ervaring, maar blijkt die wel hoger te zijn.
Je kan ze ook afdraaien op een kleinere diameter (rijdt idd strakker en beter, zeker op tapijt) maar persoonlijk doe ik dit niet, omdat banden nu eenmaal niet goedkoop zijn, en ze zo al snel genoeg 'op' zijn. Gewoon nu en dan eens links en rechts wisselen om de diameter gelijk te houden.
De voorbanden lopen na een tijdje schuin af, en dan durf ik ze wel eens 'recht' zetten, door er een mm af te doen, ook ga ik dan met een schuurblok langs de randen, om die mooi af te ronden (voortrein is dan minder agressief en meer voorspelbaar)
Rubber ziet er realistischer uit, maar is moeilijker om de goede balans te vinden en is wsl niet sneller dan de foams. (2X4 achterwielaandrijving is niet de makkelijkste klasse natuurlijk), wel heb je het voordeel dat de diameter nagenoeg gelijk blijft, en je topsnelheid ook, want met kleinere foams ben je met de huidige motor beperkt : De Formula Tuned is een laagtoerige motor, en die kan je dan met kleine bandjes, niet zwaar genoeg vertanden voor echt grote circuits. (motor kan niet verder achteruit in de achterpod) , 20 of 21t (06 tandwielen) is waarschijnlijk het grootste dat je kan monteren op die motor.
Met 'volle diameter' banden valt dit waarschijnlijk nog mee (enkel in 2010 op Oostende met de Formula Tuned gereden, met zga nieuwe banden), hoe het zit op grote circuits als Roeselare ,Rucphen...weet ik niet.
Bij het lezen van de beschrijving van het 104 rubber + het artikel van Davin Jun, zie je, dat je de mogelijkheid hebt, om sommige hardere banden, met of zonder de inserts te gebruiken, dat geeft je dus meer keuze, en alweer meer banden in je box...
http://www.tamiyausa.com/articles/feature.php?article-id=581
Motorisatie : toen de Formula Tuned er in 2010 bij kwam, had ik zoiets van : "alweer een andere motor, waarom niet de sporttuned (die is ook goed voor F1!), en vooral, zo een traag draaiend spul".
Wel, ik heb mijn mening herzien, in tegenstelling tot 27t en 23t motoren, die heel snel inbranden, is deze een hele goeie, die een mooie snelheid geeft voor een F1, en vooral, die, in tegenstelling tot andere brushed motoren, niet zo superheet wordt ! De 'koelste' brushed motor die ik ooit had.
Nadeel : 't is dezelfde behuizing en endbell als de GTTuned, zo eentje die je niet kan openmaken, en bijgevolg niet kan deftig onderhouden (afdraaien dus).
Hij gaat wel lang mee, maar als je er eens zwaar mee crasht, kan de endbell toch loskomen.(onlangs meegemaakt)
Mijn plannen zijn nu, om deze uit elkaar te halen, anker afdraaien en kijken of die past in een oude 23t (blauwe, met standup brushes) , en deze dan te gebruiken om te trainen en te bashen. Zo kunnen we veel meer rijden.
Voor de koersen zelf, dan een 'officiële' nieuwe aanschaffen, en kunnen we zoveel rijden als we willen met de te onderhouden trainingsmotor ! (heb nog een draaibankje onder 't stof staan)
Wel vind ik het spijtig dat de mabuchi/johnson zou geband worden in 2012, deze is toch wat makkelijker te rijden voor de minder snelle en/of beginnende F1 rijders. (op tapijt ziet die FT er wel redelijk snel uit, en heb je er je handen vol aan).
De snellere rijders moeten maar leren om de tragere heen te rijden ,en de tragere dan efkes rustig blijven ;-), maar da's allemaal makkelijker in theorie dan in praktijk soms hé ;-)
De esc was de voorgaande jaren vrij, en mag zo blijven. Wij gebruiken de kleine SX6 van GM(graupner)
-> een bandenoorlog wil ik ook niet, want zo blijf je bezig, en kost het veel tijd, maar vooral veel te veel geld !
hier voor de geïnteresseerden, nog een 'klein' woordje over ons bevindingen en mening betreff. Tamiya F1 :
Voor de 103 en 104W is't eenvoudig, er zijn maar 2 soorten foams : de 'C' en 'C HBR', waarvan de laatste ietsje duurder lijkt, maar waar de achterbanden ook iets meer diameter hebben, en waarschijnlijk ook de betere zijn.
(de vintage Wolf en Lotus79 op 104W, in tegenstelling tot de andere in die reeks, worden echter verkocht met rubber, maar heb van die banden nog geen partnummer gevonden, denk dat die eerder zo geleverd wordt, om in een vitrinekast te plaatsen en niet om veel mee te rijden ;-) )
voor de 104 heb je de A en B types foam, en ook 2 soorten rubber.
Foam is altijd iets makkelijker te rijden denk ik, maar je zit met de slijtage waardoor je meer je rijhoogte dient aan te passen + je ratio
Door de harde compound v/d tamiya foams valt de sleet op tapijt heel goed mee, op asfalt hebben we weinig ervaring, maar blijkt die wel hoger te zijn.
Je kan ze ook afdraaien op een kleinere diameter (rijdt idd strakker en beter, zeker op tapijt) maar persoonlijk doe ik dit niet, omdat banden nu eenmaal niet goedkoop zijn, en ze zo al snel genoeg 'op' zijn. Gewoon nu en dan eens links en rechts wisselen om de diameter gelijk te houden.
De voorbanden lopen na een tijdje schuin af, en dan durf ik ze wel eens 'recht' zetten, door er een mm af te doen, ook ga ik dan met een schuurblok langs de randen, om die mooi af te ronden (voortrein is dan minder agressief en meer voorspelbaar)
Rubber ziet er realistischer uit, maar is moeilijker om de goede balans te vinden en is wsl niet sneller dan de foams. (2X4 achterwielaandrijving is niet de makkelijkste klasse natuurlijk), wel heb je het voordeel dat de diameter nagenoeg gelijk blijft, en je topsnelheid ook, want met kleinere foams ben je met de huidige motor beperkt : De Formula Tuned is een laagtoerige motor, en die kan je dan met kleine bandjes, niet zwaar genoeg vertanden voor echt grote circuits. (motor kan niet verder achteruit in de achterpod) , 20 of 21t (06 tandwielen) is waarschijnlijk het grootste dat je kan monteren op die motor.
Met 'volle diameter' banden valt dit waarschijnlijk nog mee (enkel in 2010 op Oostende met de Formula Tuned gereden, met zga nieuwe banden), hoe het zit op grote circuits als Roeselare ,Rucphen...weet ik niet.
Bij het lezen van de beschrijving van het 104 rubber + het artikel van Davin Jun, zie je, dat je de mogelijkheid hebt, om sommige hardere banden, met of zonder de inserts te gebruiken, dat geeft je dus meer keuze, en alweer meer banden in je box...
http://www.tamiyausa.com/articles/feature.php?article-id=581
Motorisatie : toen de Formula Tuned er in 2010 bij kwam, had ik zoiets van : "alweer een andere motor, waarom niet de sporttuned (die is ook goed voor F1!), en vooral, zo een traag draaiend spul".
Wel, ik heb mijn mening herzien, in tegenstelling tot 27t en 23t motoren, die heel snel inbranden, is deze een hele goeie, die een mooie snelheid geeft voor een F1, en vooral, die, in tegenstelling tot andere brushed motoren, niet zo superheet wordt ! De 'koelste' brushed motor die ik ooit had.
Nadeel : 't is dezelfde behuizing en endbell als de GTTuned, zo eentje die je niet kan openmaken, en bijgevolg niet kan deftig onderhouden (afdraaien dus).
Hij gaat wel lang mee, maar als je er eens zwaar mee crasht, kan de endbell toch loskomen.(onlangs meegemaakt)
Mijn plannen zijn nu, om deze uit elkaar te halen, anker afdraaien en kijken of die past in een oude 23t (blauwe, met standup brushes) , en deze dan te gebruiken om te trainen en te bashen. Zo kunnen we veel meer rijden.
Voor de koersen zelf, dan een 'officiële' nieuwe aanschaffen, en kunnen we zoveel rijden als we willen met de te onderhouden trainingsmotor ! (heb nog een draaibankje onder 't stof staan)
Wel vind ik het spijtig dat de mabuchi/johnson zou geband worden in 2012, deze is toch wat makkelijker te rijden voor de minder snelle en/of beginnende F1 rijders. (op tapijt ziet die FT er wel redelijk snel uit, en heb je er je handen vol aan).
De snellere rijders moeten maar leren om de tragere heen te rijden ,en de tragere dan efkes rustig blijven ;-), maar da's allemaal makkelijker in theorie dan in praktijk soms hé ;-)
De esc was de voorgaande jaren vrij, en mag zo blijven. Wij gebruiken de kleine SX6 van GM(graupner)
crashingbird- Tamiya-contaminated
- Number of posts : 105
Bovenstaande input is waardevol. F1 reeks moet echte fun zijn voor een groep rijders van verschillende niveau's. Ik verkies een minimum aan regels en een vriendelijk budget.
Alwin
Alwin
alwin- Tamiya-contaminated
- Number of posts : 137
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Tamiyacup 2012 Reglement
» reglement tamiya cup 2011
» tamiya bodies 2012
» Tamiya pakt ook wereldtitel in 2012!
» Tamiya Paint contest 2012