veranderingen in reglement tamiya cup 2012 ?
+14
Olii
bluejay
ErikJan
DLM
ligfiets
MisterYellow
jmellipse
addicted2blue
carborush
Dafke
..l3art..
Jan V.
crashingbird
Ally
18 plaatsers
Tamiya.be :: Tamiya RC Racing :: TamiyaCup :: TamiyaCup 2011
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
veranderingen in reglement tamiya cup 2012 ?
Beste organisatie,
Gaan er aanpassingen gebeuren in het reglement voor de tamiya cup 2012 voor F1 tov dit jaar?
Ik heb al enkele dingen horen vallen van "enkel rubber banden, geen mousse meer" en "brushless ja/nee" ?
Zo ja, zou ik dit wel graag tijdig weten en verder ben ik er simpelweg geen voorstander van.
De huidige regels lijken me ok en iedereen kan makkelijk instappen met één van de twee f104 kits (standaard en pro).
Vooral de banden beperken tot tamiya f1 rubber only lijkt me er echt over.
Verder heeft de formula tuned motor meer dan genoeg vermogen en gaat deze lang mee.
Greetz,
Ally
Gaan er aanpassingen gebeuren in het reglement voor de tamiya cup 2012 voor F1 tov dit jaar?
Ik heb al enkele dingen horen vallen van "enkel rubber banden, geen mousse meer" en "brushless ja/nee" ?
Zo ja, zou ik dit wel graag tijdig weten en verder ben ik er simpelweg geen voorstander van.
De huidige regels lijken me ok en iedereen kan makkelijk instappen met één van de twee f104 kits (standaard en pro).
Vooral de banden beperken tot tamiya f1 rubber only lijkt me er echt over.
Verder heeft de formula tuned motor meer dan genoeg vermogen en gaat deze lang mee.
Greetz,
Ally
Laatst aangepast door Ally op di sep 27, 2011 8:03 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Re: veranderingen in reglement tamiya cup 2012 ?
F1 (2X4 achter-aandrijving) rijdt idd enkel maar goed en strak met foam (op tapijt)
Over buitenbanen ga ik mij niet uitspreken, maar om foam goed te laten werken, gewoon achterbanden goed smeren (30') , en vooral goed uitknijpen voor de start + een 2tal opwarmrondes rijden !
crashingbird- Tamiya-contaminated
- Number of posts : 105
Registration date : 09-04-08
op buitenbanen is het net hetzelfde: rubber gaat redelijk goed, maar foam gaat duidelijk beter.
Voorstellen en voorkeuren mogen altijd op het forum geplaatst worden, we lezen dit en houden er rekening mee als we het reglement van volgend jaar samenstellen.
We moeten nog beginnen met de besprekingen dus dingen zoals enkel rubber banden en brushless motoren in de F1 zijn voorstellen die gedaan worden maar zijn zeker nog niet goedgekeurd of besproken...
We laten jullie tijdig een voorlopig reglement zien zodat jullie er nog een mening over kunnen geven op dit forum en we het reglement nog kunnen bijsturen waar nodig.
We moeten nog beginnen met de besprekingen dus dingen zoals enkel rubber banden en brushless motoren in de F1 zijn voorstellen die gedaan worden maar zijn zeker nog niet goedgekeurd of besproken...
We laten jullie tijdig een voorlopig reglement zien zodat jullie er nog een mening over kunnen geven op dit forum en we het reglement nog kunnen bijsturen waar nodig.
We gaan ook proberen ons reglement samen met de Nederlandse Tamiyacup organisatie op te stellen, dat bijde reglementen dichter bij elkaar komen. Zo kunnen Belgische piloten makkelijk een Nederlandse TamiyaCup meepikken en andersom. Ook voor onze jaarlijkske finale is dit eenvoudiger.
Ze hebben mij ook al de vraag gesteld voor welke bandenkeuze wij volgend seizoen zouden kiezen.
Daarom de vraag aan de F1 - Mini - GT & stock rijders voor welke bandenkeuze jullie zouden gaan??
In Nederland rijden ze nu:
F1 - banden vrij
Stock - standaard Tamiya banden
GT - Tamiya type A of Sorex 32
Mini- Tamiya Radial of M-grip
Ze hebben mij ook al de vraag gesteld voor welke bandenkeuze wij volgend seizoen zouden kiezen.
Daarom de vraag aan de F1 - Mini - GT & stock rijders voor welke bandenkeuze jullie zouden gaan??
In Nederland rijden ze nu:
F1 - banden vrij
Stock - standaard Tamiya banden
GT - Tamiya type A of Sorex 32
..l3art..- Beyond salvation
- Number of posts : 638
Registration date : 08-03-08
Ik heb even mijn titel aangepast ("voor F1" weggehaald) en het topic algemener gemaakt aangezien hier een vraag gesteld worden die buiten F1 gaat.
Mijn voorkeur gaat uit naar "banden vrij" voor F1, omwille van de beperkte keuze in banden bij tamiya.
De mousse van tamiya zelf is helaas net niet zacht genoeg ...
just my 2ct
Mijn voorkeur gaat uit naar "banden vrij" voor F1, omwille van de beperkte keuze in banden bij tamiya.
De mousse van tamiya zelf is helaas net niet zacht genoeg ...
just my 2ct
leuk zou zijn zoals het in nederland is. 17.5T speedpassion in de gt.
en voor de mini en de fwd rijden met de carsonmotor.
geen gezever en geen geschoemel meer. en mooi savonds weer afgeven.
+ ze kosten 2 keer niks.
en voor de mini en de fwd rijden met de carsonmotor.
geen gezever en geen geschoemel meer. en mooi savonds weer afgeven.
+ ze kosten 2 keer niks.
Dafke- Beginner
- Number of posts : 40
Registration date : 23-01-11
akkoord dafke (voor een deel toch )
met de tamiya 12t in de gt die nu iedereen al heeft is er niet echt een probleem toch ? om dan iedereen weer een nieuwe te laten kopen...
en in de mini reeks is het blijkbaar beter om een m02 chassis te kopen die een 21 tand heeft ipv een 20 tand. was een duidelijk snelheidsverschil in rucphen daarmee. de motorkeuze zal daar niets aan veranderen.
als je iedereen gelijke kansen wil geven zijn er maar 2 mogelijkheden : of iedereen moet bijna een 21tand chassis gaan kopen of die 21tand chassis mogen niet meer...
met de tamiya 12t in de gt die nu iedereen al heeft is er niet echt een probleem toch ? om dan iedereen weer een nieuwe te laten kopen...
en in de mini reeks is het blijkbaar beter om een m02 chassis te kopen die een 21 tand heeft ipv een 20 tand. was een duidelijk snelheidsverschil in rucphen daarmee. de motorkeuze zal daar niets aan veranderen.
als je iedereen gelijke kansen wil geven zijn er maar 2 mogelijkheden : of iedereen moet bijna een 21tand chassis gaan kopen of die 21tand chassis mogen niet meer...
Ik juich het zekerst toe om het allemaal te veréénvoudigen voor beide landen, maar ik stel me de vraag van welke veranderingen de nederlanders dan zullen doen als wij allemaal hun voorbeeld gaan volgen?
In de GT klasse word er in nederland zonder boosting gereden, en ik denk dat daar dan weer ergens een ruimte is om te schoemelen.
Niemand controlleerd de vertimingen van de regelaar, en de nieuwe speed passion motors kunnen tot 30° vertimed worden. Dus wie niet de nieuwste motoren koopt kan het dan al mooi vergeten om voor een podiumplaats te rijden.
Mijn mening is laat alles zoals het is en wie naar nederland wil gaan meerijden zal voor zichzelf wel kunnen uitmaken of hij al dan niet die extra kosten wilt doen om daar te kunnen deelnemen.
Men mag niet vergeten dat we volgend jaar al naar een persoonlijke transponder willen overstappen en dit is voor veel mensen al een extra investering.
Denk dat het verstandiger is om beetjes te veranderen dan inééns TE drastische veranderingen.
Dit is gewoon mijn vizie.
In de GT klasse word er in nederland zonder boosting gereden, en ik denk dat daar dan weer ergens een ruimte is om te schoemelen.
Niemand controlleerd de vertimingen van de regelaar, en de nieuwe speed passion motors kunnen tot 30° vertimed worden. Dus wie niet de nieuwste motoren koopt kan het dan al mooi vergeten om voor een podiumplaats te rijden.
Mijn mening is laat alles zoals het is en wie naar nederland wil gaan meerijden zal voor zichzelf wel kunnen uitmaken of hij al dan niet die extra kosten wilt doen om daar te kunnen deelnemen.
Men mag niet vergeten dat we volgend jaar al naar een persoonlijke transponder willen overstappen en dit is voor veel mensen al een extra investering.
Denk dat het verstandiger is om beetjes te veranderen dan inééns TE drastische veranderingen.
Dit is gewoon mijn vizie.
addicted2blue- Beyond salvation
- Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08
carborush schreef:akkoord dafke (voor een deel toch )
Dat valt wel mee hoor. Je bedoelt de m-04 die vreemd genoeg 17-19-21 tands kan rijden. De m-04 is erg lastig te rijden en zal alleen op grote circuits zinvol zijn. Ik reed echter met een oude m-03 26.00 seconden net als de nummer 1 met een m-04. Alleen was hij veel constanter ;-) In de regen was hij meteen 7de omdat de m-04 dan echt niet meer te rijden is. Dat chassis is zeker niet altijd een voordeel.
jmellipse- forum-noobie
- Number of posts : 11
Registration date : 30-04-11
..l3art.. schreef:
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de S-grip zou verdwijnen voor de mini's.
jmellipse- forum-noobie
dus jullie zijn voorstander van:
F1 : banden vrij (in nederland hebben ze wel een max bandbreedte)
Mini: alle Tamiya 60D bandjes (zoals het was)
stock: standaard banden of M-grip zoals het was ???
GT: type A, B , C zoals het was
@ Dirk,
als er met brushless motoren wordt gereden gaat het sensorless blijven .. eventueel ook de Carson motoren toelaten, deze zijn goedkoper dan Tamiya motoren.
Het idee gaat wel op om in de mini en de F1 brushless toe te laten, eventueel de 16T motor die in snelheid te vergelijken is met de Carson Cup machine motor uit de stockreeks.
Uit ervaring in de GT en de finale in zwitserland weten we dat sensorless brushless motoren erg gelijk zijn kwa prestaties en de aankoop is iets duurder, maar je kan er zonder problemen enkele jaren mee verder, zonder onderhoud of slijtage, ook regen is geen probleem voor een brushless motor.
F1 : banden vrij (in nederland hebben ze wel een max bandbreedte)
Mini: alle Tamiya 60D bandjes (zoals het was)
stock: standaard banden of M-grip zoals het was ???
GT: type A, B , C zoals het was
@ Dirk,
als er met brushless motoren wordt gereden gaat het sensorless blijven .. eventueel ook de Carson motoren toelaten, deze zijn goedkoper dan Tamiya motoren.
Het idee gaat wel op om in de mini en de F1 brushless toe te laten, eventueel de 16T motor die in snelheid te vergelijken is met de Carson Cup machine motor uit de stockreeks.
Uit ervaring in de GT en de finale in zwitserland weten we dat sensorless brushless motoren erg gelijk zijn kwa prestaties en de aankoop is iets duurder, maar je kan er zonder problemen enkele jaren mee verder, zonder onderhoud of slijtage, ook regen is geen probleem voor een brushless motor.
..l3art..- Beyond salvation
- Number of posts : 638
Registration date : 08-03-08
daar kan ik mij wel in vinden. met de mini brushless rijden. mocht dat ook zo zijn voor de fwd dan rij ik fwd volgend sezoen.
Dafke- Beginner
- Number of posts : 40
Registration date : 23-01-11
Brushless in de mini is zeker eerlijker. Zou het zelf ook graag zien.
Alleen zou het erg jammer zijn als je mensen afschrikt om deze klasse te rijden.
Ik zoek nog een klasse naast de Mini om mee te rijden volgend jaar. Is het zo in de F1 klasse dat alleen F104 auto's mogen rijden ? Ik heb nooit gereden met een F1 maar krijg het idee dat de F103 sneller is. Het zou zonde zijn om de F103 te kopen om er achter te komen dat deze straks verboden is.
Alleen zou het erg jammer zijn als je mensen afschrikt om deze klasse te rijden.
Ik zoek nog een klasse naast de Mini om mee te rijden volgend jaar. Is het zo in de F1 klasse dat alleen F104 auto's mogen rijden ? Ik heb nooit gereden met een F1 maar krijg het idee dat de F103 sneller is. Het zou zonde zijn om de F103 te kopen om er achter te komen dat deze straks verboden is.
jmellipse- forum-noobie
verander niet te veel, er is nu een mooi aantal deelnemers op elke TamiyaCup dus iedereen is er vrij gelukkig mee hoe het nu in elkaar zit.
Die persoonlijke transponders is al een investering voor elke rijder maar een gemak naar de racedag zelf.
Die persoonlijke transponders is al een investering voor elke rijder maar een gemak naar de racedag zelf.
zelf ook voorstander van brushless te rijden met de mini's wegens minder onderhoud
maar dan best eens nadenken of het sensorloos sensored moet worden
+ vertiming mogelijk of niet...
maar dan best eens nadenken of het sensorloos sensored moet worden
+ vertiming mogelijk of niet...
..l3art.. schreef:Het idee gaat wel op om in de mini en de F1 brushless toe te laten, eventueel de 16T motor die in snelheid te vergelijken is met de Carson Cup machine motor uit de stockreeks.
Voor mij mag het in de F1 blijven zoals het is want het is goed zoals het is.
Mss beter voor elke reeks een pol houden alvorens verschillende veranderingen door te voeren.
We moeten niet persé het nederlands reglement gaan toepassen want uiteindelijk zijn het toch maar misschien een paar mensen die de grens willen oversteken om ook in nederland met de tamiyacup te gaan mee doen.
En dan blijf ik erbij dat het beter is om alles zo te laten zodoende dat de mensen die naar nederland willen gaan rijden voor zich zelf die keuze van investering kunnen maken.
En daardoor moet niet iedereen in zijn geldbeugel tasten om hier aan de tamiyacup te kunnen meedoen.
addicted2blue- Beyond salvation
- Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08
addicted2blue schreef:..l3art.. schreef:Het idee gaat wel op om in de mini en de F1 brushless toe te laten, eventueel de 16T motor die in snelheid te vergelijken is met de Carson Cup machine motor uit de stockreeks.
Voor mij mag het in de F1 blijven zoals het is want het is goed zoals het is.
Mss beter voor elke reeks een pol houden alvorens verschillende veranderingen door te voeren.
We moeten niet persé het nederlands reglement gaan toepassen want uiteindelijk zijn het toch maar misschien een paar mensen die de grens willen oversteken om ook in nederland met de tamiyacup te gaan mee doen.
En dan blijf ik erbij dat het beter is om alles zo te laten zodoende dat de mensen die naar nederland willen gaan rijden voor zich zelf die keuze van investering kunnen maken.
En daardoor moet niet iedereen in zijn geldbeugel tasten om hier aan de tamiyacup te kunnen meedoen.
Daar kan ik mij ook in vinden.
Bandenkeuze tamiya is niet ideaal, maar iedereen heeft er dan evenveel last van
motorkeuze vond ik nu reeds ok (formula tuned).
"Het idee gaat wel op om in de mini en de F1 brushless toe te laten, eventueel de 16T motor die in snelheid te vergelijken is met de Carson Cup machine motor uit de stockreeks."
De snelheid zeker, maar de prijs...
8,5 euros voor een Carson + 0 euro voor onze aktueel regelaar , 150 euros ongever voor brushlessmotor en nieuwe regelaar ...
Nee, niet voor mij, geen brushless in de Mini...
Voor mij, het best is hetzelfde te doen dan met de stock : Carson cup machine die tussen 2 races blijven in de kast van de organisatie...
Over de banden, geen probleem voor mij te rijden alleen met standard en M banden. Ik ken zelf mensen die mini fan zijn, maar die in de Tamiya Cup niet willen riijden omdat de banden van Tamiya moeten zijn, en dat wil een groot budget zeggen : Standard, M, S, Slick, elke paar met zachte en harde insert, + 2 of 3 paar nooit gesmeerd banden voor het regen... en je doet niet het hele seizoen met alle deze banden..
Hetzelfde in stock: Standard en Radial, dat is genoeg om veel plezier te hebben.
De snelheid zeker, maar de prijs...
8,5 euros voor een Carson + 0 euro voor onze aktueel regelaar , 150 euros ongever voor brushlessmotor en nieuwe regelaar ...
Nee, niet voor mij, geen brushless in de Mini...
Voor mij, het best is hetzelfde te doen dan met de stock : Carson cup machine die tussen 2 races blijven in de kast van de organisatie...
Over de banden, geen probleem voor mij te rijden alleen met standard en M banden. Ik ken zelf mensen die mini fan zijn, maar die in de Tamiya Cup niet willen riijden omdat de banden van Tamiya moeten zijn, en dat wil een groot budget zeggen : Standard, M, S, Slick, elke paar met zachte en harde insert, + 2 of 3 paar nooit gesmeerd banden voor het regen... en je doet niet het hele seizoen met alle deze banden..
Hetzelfde in stock: Standard en Radial, dat is genoeg om veel plezier te hebben.
ligfiets- Won't go
- Number of posts : 84
Registration date : 11-12-08
Ik ben in elk geval tegen sorex in de GT reeks. Met tamiya banden rij je een heel seizoen uit en moet je je wagentje een beetje afstellen voor je goed grip vindt (wat het leuk maakt).
Zet je Sorex banden op je wagen dan heb je meteen grip maar na 1 race is het beste eraf en kan je nieuwe banden steken als je volgende race nog wil kunnen volgen...
In de Mini zou ik het bij de GT Tuned motor houden en alle tamiya banden toelaten (voor mini)
In de F1 zou ik iedereen met de F1 Tamiya motor laten rijden en de mabuchi schrappen. Banden misschien zoals in het Nederlandse reglement.
Junior zou ik ook buggy's toelaten. Wel met dezelfde motoren zodat ze +- dezelfde snelheid hebben.
En in de stock zou ik de banden laten zoals het nu is maar in motor de keuze laten tussen carson cup machine en tamiya brushless die evensnel gaat.
Zet je Sorex banden op je wagen dan heb je meteen grip maar na 1 race is het beste eraf en kan je nieuwe banden steken als je volgende race nog wil kunnen volgen...
In de Mini zou ik het bij de GT Tuned motor houden en alle tamiya banden toelaten (voor mini)
In de F1 zou ik iedereen met de F1 Tamiya motor laten rijden en de mabuchi schrappen. Banden misschien zoals in het Nederlandse reglement.
Junior zou ik ook buggy's toelaten. Wel met dezelfde motoren zodat ze +- dezelfde snelheid hebben.
En in de stock zou ik de banden laten zoals het nu is maar in motor de keuze laten tussen carson cup machine en tamiya brushless die evensnel gaat.
hier kan ik me zeer goed in vindenJan V. schreef:Ik ben in elk geval tegen sorex in de GT reeks. Met tamiya banden rij je een heel seizoen uit en moet je je wagentje een beetje afstellen voor je goed grip vindt (wat het leuk maakt).
Jan V. schreef:
Met de motor ben ik zeker akkoord. de formula tuned is een goede motor voor de f1.
Een brushless zou VEEL te veel koppel hebben onderin wat enkel goed zou rijden op een high-grip circuit, wat wij hier niet hebben.
Voor de banden begin ik meer en meer terug te voelen voor enkel de tamiya f1 banden (rubber en mousse), zo is het voor iedereen hetzelfde en het meest eerlijke.
Op die manier heeft iemand die er veel geld tegenaan wil gooien en veel banden kan kopen en testen geen voordeel.
Dus voor mijn part: hou de f1 zoals hij is en voor zover ik weet zijn er nog verschillende die er zo over denken.
En het dichter bij elkaar brengen van de BE en NL regels vind ik persoonlijk niet echt belangrijk omwille van het beperkt aantal piloten dat de oversteek maakt ...
Ik ben voorstander om overal brushless mee te mogen rijden.
Gedaan met onderhoud!!!
Als de brushless Carson 16T ongeveer dezelfde specs heeft als de Carson Cup machine, waarom ze dan niet beide toelaten? Zoals in de GT...je mag daar nog steeds met een brushed mee rijden. Ok bijna niemand doet het, maar in Ruchpen reed er toch iemand brushed dacht ik in de GT en deze kon zich redelijk weren tegen dat brushless geweld.
Als je beide toelaat, dan is het ieder voor zich om uit te maken of hij 8€ uitgeeft of 150...(Olivier had trouwens zijn carson set voor zwitserland maar iets van 100€ betaald dacht ik).
Ik weet voor de FF klasse is er zeker interesse om brushless te gaan rijden, in ruchpen zijn we daar over bezig geweest met onze vrienden uit Menen....aangezien we maar met 3 à 4 in deze klasse reden en er al 3 zijn die voorstander zijn van brushless zou ik zeggen doen.
Voor de mini ben ik ook voorstander van brushless.
Ook ben ik voorstander van een Stock regelaar met 0° vertiming, zoals de Speed Passion Cirtix Stock Club Race. Heeft Carson geen dergelijke regelaar?
Voor de banden, ik heb met de mini 2 sets banden gebruikt op heel het seizoen en ik heb weinig last gehad van slechte grip (enkel met de regen en dat viel nog mee als je wat op uw snelheid lette.) Ik ben voorstander van alle Tamiya banden toe te laten zoals het nu is.
Ieder zijn mening natuurlijk...
Gedaan met onderhoud!!!
Als de brushless Carson 16T ongeveer dezelfde specs heeft als de Carson Cup machine, waarom ze dan niet beide toelaten? Zoals in de GT...je mag daar nog steeds met een brushed mee rijden. Ok bijna niemand doet het, maar in Ruchpen reed er toch iemand brushed dacht ik in de GT en deze kon zich redelijk weren tegen dat brushless geweld.
Als je beide toelaat, dan is het ieder voor zich om uit te maken of hij 8€ uitgeeft of 150...(Olivier had trouwens zijn carson set voor zwitserland maar iets van 100€ betaald dacht ik).
Ik weet voor de FF klasse is er zeker interesse om brushless te gaan rijden, in ruchpen zijn we daar over bezig geweest met onze vrienden uit Menen....aangezien we maar met 3 à 4 in deze klasse reden en er al 3 zijn die voorstander zijn van brushless zou ik zeggen doen.
Voor de mini ben ik ook voorstander van brushless.
Ook ben ik voorstander van een Stock regelaar met 0° vertiming, zoals de Speed Passion Cirtix Stock Club Race. Heeft Carson geen dergelijke regelaar?
Voor de banden, ik heb met de mini 2 sets banden gebruikt op heel het seizoen en ik heb weinig last gehad van slechte grip (enkel met de regen en dat viel nog mee als je wat op uw snelheid lette.) Ik ben voorstander van alle Tamiya banden toe te laten zoals het nu is.
Ieder zijn mening natuurlijk...
DLM- Beginner
- Number of posts : 45
Registration date : 27-05-10
Niet te vergeten dat brushless minder kost naar onderhoud op de lange termijn
En als ik me niet vergis kan je niet vertimen met de sensorloze tamiya motoren, toch ?
En als ik me niet vergis kan je niet vertimen met de sensorloze tamiya motoren, toch ?
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Tamiyacup 2012 Reglement
» reglement tamiya cup 2011
» tamiya bodies 2012
» Tamiya pakt ook wereldtitel in 2012!
» Tamiya Paint contest 2012
» reglement tamiya cup 2011
» tamiya bodies 2012
» Tamiya pakt ook wereldtitel in 2012!
» Tamiya Paint contest 2012
Tamiya.be :: Tamiya RC Racing :: TamiyaCup :: TamiyaCup 2011