Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

F103-chassis

2 plaatsers

Ga naar beneden

F103-chassis Empty F103-chassis

Bericht van Ludo wo apr 08, 2009 10:20 pm

Heb mij nen tweedehandse F103 gekocht. Zal nog even over doorgepraat worden met betrokken partij want ik zou een complete wagen krijgen en er blijken onderdelen te missen:
(1 Motor plate (part MA28) (4305259)
2 front bearings (part MC9) (53030)
2 Lock nut (part MC2) (9805715)
1 Front coil spring (part MB13) (50509)
1 C-clips (part MB12) (9805478) )


Afijn, ik ga nekeer beginnen zoeken waar ik die onderdelen kan vinden (allemaal, binnen de paar weken ? Zal wel een utopie zijn)

Maar verder heb ik welnog een paar vraagjes over dit chassis.
Ik mocht een tijdje geleden eens rijden met de F103 van Dirk en dat smaakte enorm: de directheid, de eenvoud van het chassis, ... het leek meeen heel goede leer-auto.

M'n eerste vraagje alvast: De demper die de motorpod met de rest van het chassis verbind is op mijn F103 een heel eenvoudige wrijvingsdemper. 't Zou me niet verbazen als dat op deze eenvoudige wagen ook voldoende werkt ... maar ik vraag me af of je die demper ook kan vervangen door een gewone TRF-demper ... en wat/hoe je deze dan eventueel zou moeten wijzigen/afstellen. Ik zag/las in de f103_15thmanual dat ze daar een TRF gebruiken ... maar ik kon (nog) niet afleiden om welke demper het gaat. Ik heb hier nog een paar tamiyadempers liggen. Misschien kan ik eentje daarvoor gebruiken?

Tweede vraag: de friction plates en Frictions pads ... daar moet vet tussen. Ik kan natuurlijk op zoek gaan naar het in de handleidingen vermelde Friction Damper Grease maar zou dat ook kunnen met een ander soort vet?
En moet daar veel tussen die pads?

Zo, en dan nu maar eens op zoek gaan naar een F1-body. Morgen misschien maar eens naar Baillien in Antwerpen.
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

F103-chassis Empty Re: F103-chassis

Bericht van Ludo za apr 11, 2009 12:10 pm

Bij Baillien de ontbrekende onderdelen gaan bijkopen en snel even in elkaar gezet zodat ik er eergisteren in Ronse al eens mee kon testen ... en dat was zeer positief voor een eerste indruk.
M'n wagen was wel minder edgy of nerveus dan de f103 van Dirk waarmee ik eerder eens mocht testen.

Ik gooide dan vandaag, na goeie raad van Bacardiboy, de wagen toch maar eens helemaal uit elkaar .. en dat leek niet onnodig. De F103 is qua opbouw ZEER eenvoudig (Ik denk dat je hem uit de doos monteert in een uurtje of twee, mét afwerking) maar toch was de vorige eigenaar erin geslaagd om hier en daar een paar foutjes te laten vallen, steekjes te maken ( Wink ) ... of misschien hadden deze "wijzigingen" wel hun nut, maar dat moet ik later dan maar eens ontdekken.

Ook kwam ik iets vreemd tegen: een Tamiya-onderdeel waarvan ik GEEN serienummer kon terugvinden.
Ik heb verschillende F103-manuals geraadpleegd en nergens staat het TAM-nummer vermeld.

Het gaat om de verticale as waarrond de uprights draaien.

F103-chassis Aske

F103-chassis Aske2

Zie ik hier iets over het hoofd?

't Is nogal belangrijk want ik zou deze asjes willen bijbestellen. Ik vond een vergelijkbaar Tamiya-setje met asjes, veertjes en clips ... maar deze worden anders gemonteerd dan in de manual, tot mijn verbazing (met enkel een clips op de twee uiteinden). De upright kan daarbij over een vaste as bewegen, ipv dat de upright vast zit op de as en dat de as op- en neer beweegt zoals bij de standaard f103.

Ik vond uiteindelijk wel deze kit: 50395
F103-chassis Tamiya_50395_001
maar op deze asjes zijn schijnbaar geen clip-uitsparingen ... tenzij de foto niet correct is natuurlijk
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

F103-chassis Empty Re: F103-chassis

Bericht van HardrivenRC zo apr 12, 2009 12:19 pm

Het setje dat je op de foto ziet is de "oude" versie van de upright set. Degene die jij wil zijn voor de "nieuwe" ophanging met bewegende bovenarm. Als je de vaste bovenarm gebruikt is de set van de foto zeker goed genoeg aangezien het enigste verschil aan de asjes de groefjes zijn om de as aan de upright vast te kunnen zetten. Voor de ophanging met losse bovenarm is dit nodig, voor de vaste arm niet.
Ikzelf heb vroeger veel gereden met de F1 van Tamiya en heb de "nieuwe" ophanging nooit zo goed gevonden als de "oude".

HardrivenRC
Won't go
Won't go

Number of posts : 60
Registration date : 10-12-08

Terug naar boven Ga naar beneden

F103-chassis Empty Re: F103-chassis

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum