Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

spoel - diff - oneway

4 plaatsers

Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty spoel - diff - oneway

Bericht van ..l3art.. ma mei 05, 2008 9:51 am

wie gebruikt wat en waar?

Wat gebruik je op tapijt of asfalt?

Of hangt dit echt af van de rijstijl van de piloot zelf?
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty Re: spoel - diff - oneway

Bericht van Ludo vr mei 16, 2008 4:31 pm

ik denk het wel (afhangen van persoonlijke rijstijl) ... al zal het ene circuit wel sneller een bepaalde techniek kunnen gebruiken dan een andere.

Ik ben natuurlijk zelf maar een noob maar ben ook al effe bezig geweest met deze keuze's.

Een diff rijdt het makkelijkst maar maakt de wagen ook erg neutraal.

Een Spool geeft je veel rem vooraan, en kan je goed mee "aanvallen", agresiever rijden. Ook meer aangewezen als de piste felle remmaneuvers nodig maakt (bvb lang recht stukken met daarachter een traag gedeelte waardoor je niet anders kan dan afremmen).
Volgens mijn gevoel gaat een spool (vaste as) iets minder stuur geven in een bocht als je het gas lost, maar anderzijds meer stuur als je de bocht uitkomt en op het gas gaat. Je kan er makkelijker mee foutjes herstellen, een wagen de bocht doorsleuren.
De vaste as laat niet toe dat de wielen in een bocht aan een verschillende snelheid draaien en dit effect zal de wagen dus eerder een beetje onderstuur opleveren. Maar anderzijds heb je veel grip als je het gas erop zet. Beide voorwielen werken dan mee en sleuren de wagen de bocht door (... naar mijn gevoel hé)

Een one-way, laat je toe om erg snel te rijden op een soepel circuit maar dan moet je wel soepele, vloeiende lijnen rijden. Je moet erg voorzichtig omgaan met de rem. Je hebt immers 4-wiel-aandrijving maar enkel 2-wiel-achteraan-remkracht.
Remmen in een bocht = uitbreken van de wagen.
De wagen gaat off-throthle netjes doorheen de bocht omdat de beide voorwielen, net zoals bij een diff, een verschillende draaisnelheid kunnen hebben. Bij on-throthle ben je dat voordeel wat kwijt.

Ik wist het voordien niet maar qua moeilijkheidsgraad is een diff het makkelijkst en een one-way het moeilijkst. Ik had ondertussen al leren rijden met een one-way en geef daar nu de voorkeur aan.
Het is me echter wel al gebeurd dat ik eens een spool stak, als ik echt moest aanvallend rijden ... maar dan maak ik ook tegelijk meer fouten dus dat rendeert niet echt in mijn geval.

Ik zal vanavond mijn documentatie nog eens nalezen om te zien of ik hier kemels geschreven heb Smile

... en nu ga'k voortwerken aan m'n Swifteke zie Smile
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty verschil center-oneway en front-oneway ?

Bericht van crashingbird ma aug 11, 2008 11:42 pm

Hallo,

ik heb een DF-03 in tweedehands aangeschaft en ben zo eens aan het inspecteren welke dringende onderdelen ik nodig heb.
Ook kijk ik eens tussen de 'hop-ups', om eventueel de wagen wat sneller te maken.

Wat ik niet weet is wat het verschil in rijgedrag is tussen een center- en een front-oneway (de eerste is in ieder geval een stuk goedkoper), en of het soms voordeel heeft om deze samen te gebruikten (of werkt dit totaal niet?)

grtz,
Kurt
crashingbird
crashingbird
Tamiya-contaminated
Tamiya-contaminated

Number of posts : 105
Age : 55
Woonplaats : Mater
Registration date : 09-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty Re: spoel - diff - oneway

Bericht van potloodslijper di aug 12, 2008 8:54 pm

Als beginnende rijder kan een center one-way met front diff erg goed te rijden en toch snel zijn, met one-way moet je leren rijden, dat houdt zelfs andere racelijnen in.

potloodslijper
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 15
Registration date : 03-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty Re: spoel - diff - oneway

Bericht van ..l3art.. wo aug 13, 2008 10:46 pm

geef mij maar een diff of spool, met een one-way kan je niet remmen.. dus moet je altijd heel voorzichtig rijden.. nie echt mijn ding.

weet nie juist wat het geeft met center one-way en diff vooraan, kan je ook nie remmen volgens mij..
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty Re: spoel - diff - oneway

Bericht van potloodslijper do aug 14, 2008 9:54 am

Je kan ermee remmen hoor. Met front one-way is het niet echt voorzichtiger rijden vind ik, gewoon je rijlijnen iets aanpassen en dan kan je hem meer de bocht in gooien.

potloodslijper
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 15
Registration date : 03-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

spoel - diff - oneway Empty Re: spoel - diff - oneway

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum