Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

+4
Olii
carborush
addicted2blue
..l3art..
8 plaatsers

Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van ..l3art.. zo okt 19, 2008 12:09 am

Laad een Lipo-pack nooit op met een gewone snellader of delta-peak lader!

Gebruik hiervoor een speciale Lipo-lader.

Als je een deltapeak lader met lipo functie hebt, selecteer dan altijd het lipo programma voor lipo laden!

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Li-po370

TIP: laad je lipo nooit op met meer stroom dan 1x je lipo Capaciteit (vb: lipo van 3300Mah = laden met 3,3A)
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van ..l3art.. za jul 31, 2010 12:23 am

laad je lipo batterijen nooit in de zon op, in je auto! of je kan dit voor hebben:

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Museon4


maar zoek de schaduw op en gebruik een lipo-zak als deze:

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : LIPOSACK
BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Ls100a
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van addicted2blue za jul 31, 2010 12:18 pm

Dat wagentje heeft zijn beste dagen gehad zo blijkt Smile

We horen idd meer en meer dat lipo's beginnen op te zwellen, maar dat is telkens bij mensen die hun batterijen op meer dan 1C (de capaciteit van de batterij) laden.

Dus best zoals Bart het al zei, op 1C laden.
Het is beter om in 'n extra lader te investeren dan telkens nieuwe batterijen te moeten aankopen en de daarbij steeds de nodige risico's te nemen.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van carborush ma aug 02, 2010 3:07 pm

volgens mijn handleiding van mijn lipo (LRP LiPo 2S 7.4v.5300. 40C) kan deze met 2C geladen worden.
nu mijn lader kan maar tot 5A dus laad ik sowieso maar met 1C.
maar als de handleiding zegt dat het kan, is het dan ook niet veilig om het met 2C te doen ?
carborush
carborush
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 157
Woonplaats : Gent
Registration date : 29-11-09

https://s1225.photobucket.com/albums/ee388/bananairbrush/

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van Olii ma aug 09, 2010 2:05 pm

Ja , dan kan je dus op 10.6 A laadden.

Maar dan moeten er eerst laders zijn die tot zulke Amps kunnen laadden. Want er zijn 5s en 4s lipo's (4000mah) dieje tot 5C moogt laadden. Dus 20A maar die laders zijn nog ni uitgevonde vermoed ik Smile

Olii
Won't go
Won't go

Number of posts : 51
Age : 31
Woonplaats : Lier
Registration date : 28-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van bjorn vr aug 20, 2010 12:43 am

wat is voor een redlijk prijs de beste koop van batterijen en laders

bjorn
Tamiya-addicted
Tamiya-addicted

Number of posts : 219
Age : 46
Woonplaats : rekkem
Registration date : 03-12-09

https://www.facebook.com/find-friends/?expand=pymk&ref=hp

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van TamiyaMarino za nov 20, 2010 8:42 pm

Dit topic nog eens even nagelezen want daarnet een LiPo ontploft in mijn werkplaats , niet om te lachen . Redelijk wat vuur , overal gesmolten PVC tegen de kasten en veel rook .Gelukkig was ik er snel bij of het boeltje was afgefikt.
TamiyaMarino
TamiyaMarino
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 184
Age : 114
Woonplaats : Herentals
Registration date : 04-08-08

http://www.blok.be

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van Basb za nov 20, 2010 9:57 pm

TamiyaMarino schreef:Dit topic nog eens even nagelezen want daarnet een LiPo ontploft in mijn werkplaats , niet om te lachen . Redelijk wat vuur , overal gesmolten PVC tegen de kasten en veel rook .Gelukkig was ik er snel bij of het boeltje was afgefikt.

Geef eens wat meer info? Welke lader, welke batterij? 'Braaf' geladen of te hoge stroom erdoor laten gaan?

Ik begin schrik te krijgen van die horrorstories hier: ik laad m'n batterijen meestal ofwel in de living, of in m'n hobbykot waar een brandje en rook wel niet zo welkom zouden zijn... Misschien moet ik ze vanaf nu maar op't terras laden ofzo...
Basb
Basb
Won't go
Won't go

Number of posts : 68
Registration date : 25-04-09

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van TamiyaMarino za nov 20, 2010 11:16 pm

Het "was" een orion batterij , geladen met een Carson lader ( zie foto ) allee wat er van overblijft . Had hem wel iets te hoog ingesteld (weet niet exact meer hoeveel). De batterij had ik al wel een jaartje niet meer gebruikt, kan misschien ook een verklaring zijn, de spanning stond vrij laag toen ik hem aangesloten had . Hij begon echter redelijk goed te laden dus dacht ik dat alles in orde was. De ontploffing was pas op het einde toen hij ong. 8.4V aangaf. Het doosje onderaan is ook vastgesmolten aan de lader


[img]BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : 20112012[/img]
TamiyaMarino
TamiyaMarino
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 184
Age : 114
Woonplaats : Herentals
Registration date : 04-08-08

http://www.blok.be

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van addicted2blue zo nov 21, 2010 12:30 pm

jawadde, dat heeft ook zijn beste tijd gehad hé.
een lipo kun je best niet te lang ongebruikt laten liggen, sommige lipo's kun je voor 'n half jaartje gerust opzij leggen maar dan MOETEN ze tot op 'n juiste voltage geladen zijn.
Daarvoor kun je best de lipo eerst ontladen en dan laden tot op die juiste voltage.
Maar het beste is nog altijd om 'n lipo niet te lang ongebruikt te laten liggen, en vooral als je ze na 'n tijdje terug oplaad 'n lipo zak gebruiken.
Kwestie van je infrastructuur te vrijwaren van brandjes, want je ziet het is snel gebeurd.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van crashingbird zo nov 21, 2010 1:20 pm

- wat was de individuele cel-spanning bij het begin van het laadproces ?
-> een grote on-balans duidt erop dat er iets mis is met je batterij!

- wat was de omgevingstemperatuur ? (altijd best laden rond kamertemperatuur, in te koude omgeving ga je de cellen overladen, idem voor batterijen die gestockeerd zijn in een koude ruimte, en geladen worden in een warmere omgeving : best enkele uurtjes laten acclimatiseren voor het laden)

- geladen met of zonder balancer ? Zelfs als de cellen nu wel of niet uit balans zijn, deze balancer altijd gebruiken, een klein beetje overladen kan al genoeg zijn om een cel kapot te krijgen
Ook kunnen sommige spanningsverschillen groter zijn dan wat je balancer kan 'wegwerken' (en voorspelt ook dat je de batterij best direct afschrijft...)

Zelf heb ik wat oudere laders waar je de eindspanning kan instellen -> veiligheidshalve 0.1 of 0.2V/cel lager instellen kan nooit kwaad, het verschil in capaciteit is heel miniem, net zoals de spanning onder belasting. Het laatste kwartier v/h laadproces voegt echt niet veel mA's meer toe.

Levensduur verlengen doe je vooral door ze niet te leeg te trekken, slechts 2/3de of 3/4de van de capaciteit verbruiken is meer dan genoeg. Dus lipo-cutoff op de esc zo hoog mogelijk (ik vind 3.2V/cel het beste, naargelang je stroompieken natuurlijk, dus als je een heel snelle motor gebruikt, bij koudere temperaturen, mag je die iets lager zetten)
Opzwellen doen ze trouwens vooral door ze helemaal leeg te rijden of te overladen.

hier een deskundige uitleg :

http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/112076-het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.html
crashingbird
crashingbird
Tamiya-contaminated
Tamiya-contaminated

Number of posts : 105
Age : 55
Woonplaats : Mater
Registration date : 09-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van ..l3art.. zo nov 21, 2010 5:36 pm

toch best een lipo-zak gebruiken dan he!
En een lipo mag je nooit onbewaakt achterlaten tijdens het laden..

De risico's zijn gekent, dus spring er voorzichtig mee om Exclamation
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van TamiyaMarino ma nov 22, 2010 10:19 pm

Ik peis dat ik toch maar eens achter die Lipo zakken aanga , en natuurlijk ne nieuwe lader gaan kopen Very Happy
TamiyaMarino
TamiyaMarino
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 184
Age : 114
Woonplaats : Herentals
Registration date : 04-08-08

http://www.blok.be

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van addicted2blue di nov 23, 2010 4:17 pm

Dat is idd zeer verstandig, het enige dat je met 'n lipozak kunt hebben is dat je enkel last van rook kunt hebben maar normaal gezien geen vuurtjes meer Smile
Ga je het komend jaar ook terug tamiya mee doen?
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van TamiyaMarino di nov 23, 2010 5:20 pm

Normaal wel , alleen weet ik nog niet goed welke klasse(s) . Het grappige is dat ik nog steeds mijn M05 en F104 die ik vorig jaar voorzien had ingepakt in de doos heb staan . Zal nog efkes de reglementen afwachten.
TamiyaMarino
TamiyaMarino
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 184
Age : 114
Woonplaats : Herentals
Registration date : 04-08-08

http://www.blok.be

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van addicted2blue di nov 23, 2010 9:41 pm

Als je ze nog ff in de doos laat dan zijn het binnenkort vintage cars Smile
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden : Empty Re: BELANGRIJK!!! Basiskennis voor lipo laden :

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum