Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

4 plaatsers

Ga naar beneden

meer fair play  in  de toekomst bij inhaalacties ! Empty meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

Bericht van crashingbird di sep 23, 2008 10:34 am

Onze eerste negatieve Tamiya ervaringen in de 3 klasses waar wij in meereden :

GT2 : zoon John had een TB02 die niet zo geschikt bleek voor Rumst, hij was met de grootste tandwielverhouding die op dit type mogelijk was, nog steeds de traagste op het rechte stuk. Daardoor werd hij in de kwalificaties, niettegenstaande hij zijn lijn verdedigde, wat toch mag, door het merendeel op deze plaats ingehaald !
Enkelen konden het blijkbaar niet hebben, dat hij z'n plaats kon terugpakken in de bochten, waar mijn zoon toch strak doorheen kon!
Ook was er van een persoon wat gemor na zo'n actie op de rechte lijn, ik citeer : 'ah les jeunes, les jeunes', waarna deze meneer er na het doorgelaten te zijn er zelf finaal afreed en in het gras terechtkwam en toen nog een paar rare woorden mompelde ! ahum ! Rolling Eyes
John kwam op 1/10" net in de b-finale terecht (we moeten nog heel wat leren betreffende afstelling van een touringwagen!)
Daar heeft hij tijdens de wedstrijden zelf wat stuufouten gemaakt, waardoor hij 2X uitviel, maar werd toch ook bij inhaalacties er zo nu en dan 'uitgeramd'. Dit zelfs door een persoon die ik na een gesprek anders een geschikte vriendelijke man vond, maar die toch spijtig genoeg geen kaas gegeten had van de kunst v/h inhalen !
Er waren idd ook mooie duels op die dag, en ik ga ook niet beweren dat mijn zoon steeds perfect rijdt, hij is ook soms eens ontstuimig bij het inhalen (met z'n 14 is hij nog jong, en wie verslikt zich eens niet, trouwens, ik geef toe dat iedereen de situatie wel eens verkeerd kan inschatten, waarbij je het bv probeert op een plaats waar het niet echt mogelijk is, of er onvoldoende ruimte is)
Maar er uit geramd worden bij een inhaalpoging is toch iets wat meer zou moeten opgemerkt worden, en zelfs bestraft met een soort stop and go penalty !
Ook moeten de mensen er meer op aangesproken worden na de race door de organisatie/wedstrijdleiding, om het toch in de toekomst het beter te doen zodat het voor iedereen plezant blijft!
Zelf heb ik er geen probleem mee dat mijn eigen kids aangesproken/bestraft worden als het terecht is ! Eerlijk voor iedereen hé !
Het mooiste in deze hobby zijn toch wel de echte duels voor een plaats waarbij de wagentjes enkele bochten naast elkaar voor een plaats strijden zonder dat er contact is en dit totdat iemand een plaats wint/verliest door niet meer de ideale lijn te kunnen houden! Da's toch waarvoor we rijden , niet, de mooie strijd die geleverd wordt ?

Mini klasse : zoontje Neil was blijkbaar, achteraf gezien, spijtig genoeg de enige 'kid' die in de A-finale terchtkwam tussen al die snelle mannen ! 't Was voor hem een beetje teleurstellend daar hij laatste was!
Ik had het wat te druk die dag (3 wagentjes klaarzetten...) anders had ik de wedstrijdleiding gevraagd hem in de B-finale te zetten, waar hij bij zijn leeftijdsgenootjes zou zijn terechtgekomen, en er zelf meer fun zou aan beleefd hebben!
We hadden ook problemen zijn Swifje mooi recht te laten rijden (eenvoudige zender, moeilijk te trimmen en snel ontregeld...) waardoor hij zo nu en dan 'zwaaide' over de baan.
Hopelijk hebben de toppers het hem niet kwalijk genomen, want bij sommigen die te ontstuimig waren bij het dubbelen pakte hij maar al te graag zijn plaatsje terug! En dit, jawel, met een 'simpele' stock Mabuchi motor !
Ook verdedigd hij maar al te graag zijn plaats, dus vond ik het mijn plicht hem erop te wijzen de snelle jongens door te laten !

Stock : onze allerkleinste Jim, 6jaar, was blijkbaar de enige junior bij de stock reeks. Zijn Mercedes TT bleek veel baanvaster te zijn door de langere wielbasis dan de Swift van zijn broer, daardoor had hij het ook wat makkelijker. Wel was er een v/d volwassen piloten die blijkbaar nooit van inhalen had gehoord en dacht dat hij met een tank rondreed ! Regelmatig gebeurde het dat Jim hem passeerde, en toen die meneer zijn plaats wou terugnemen (Jim maakt nog regelmatig stuurfouten, wat wil je op die leeftijd...) vond deze kerel het toch nodig mijn 'kleine' eruit te rammen ! Dit kan toch niet door een volwassenen, asjeblieft !!!!! Mijn zoontje was er na de laatste heat echt door aangeslagen !
Dus mensen van Tamiya : gelieve in de toekomst voor zulke praktijken, als ze opgemerkt worden, toch wat strenger op te treden.

Wij willen ons nu niet opdringen als nieuwkomers, maar is er al eens over nagedacht gewoon alle junior pilootjes bij elkaar te laten rijden in 2009 , ongeacht het type chassis, als ze maar allen bij elkaar rijden met dezelfde Mabuchi motor ?
't Is volgens mij minder erg als je eraf wordt gereden door een leeftijdgenoot die nog niet goed kan rijden ,dan als je als jongetje van 6 eraf wordt geramd door een volwassene, die er waarschijnlijk niet tegen kan om in het spel, want dat is het toch hé, zijn meerdere moet herkennen tijdens een race, in de vorm van zo'n broekventje die je voorbij gaat !
Erg toch hoor, dat was toch de domper op een anders zo mooie dag ! Sad

Dus ik kijk ook niet in één richting : als een van mijn zonen in de toekomst niet fair rijdt, of ontoelaatbare manoeuvres uitvoeren , word ik daar als vader ook graag van op de hoogte gebracht, en ga er niet over twisten indien dit een plaats kost of een d/q tot gevolg heeft!


Een briefing voor de wedstrijd, en enkele punten betreffende inhalen in het reglement + mensen aanspreken over hun soms ontoelaatbare rijstijl zou al een grote stap vooruit zijn, ook zouden we minder brokken hebben hé !
En natuurlijk, eerlijk en fair duurt het langst voor het behouden van een hechte groep!
crashingbird
crashingbird
Tamiya-contaminated
Tamiya-contaminated

Number of posts : 105
Age : 55
Woonplaats : Mater
Registration date : 09-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

meer fair play  in  de toekomst bij inhaalacties ! Empty Re: meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

Bericht van addicted2blue di sep 23, 2008 1:06 pm

Ik moet eerlijk bekennen dat het op de laatste race redelijk fair aan toe is gegaan, toch zekerst in vergelijking met andere races eerder dit jaar.
En het is natuurlijk wel 'n wedstrijd die iederéén rijd om te kunnen winnen, en wat die situatie met die volwassene betreft lijkt het mij wel logisch dat je een klein ventje niet met 'n volwassene kunt vergelijken en men daar naar de toekomst toe een oogje in het zeil moet houden.
Maar zoals ik al zo vaak heb gehoord is dit de taak van het organiserende circuit/club en niet van de organisatie.
Dit heb ik ook al meerdere keren dit jaar mogen ervaren.

Met 'n TB02 ga je veel beter af zijn op een kleiner circuit dan op zo'n circuit als rumst, maar een goed motortje kan ook veel wonderen doen ze Smile
Voor volgend jaar gaat er 'n GT1 klasse komen en dus gaan die veel snellere piloten niet meer in de GT2 rijden wat dus de kansen van jou zoon veel beter gaan zijn en tevens ook meer voldoening gaat geven.
Maar dat wilt ook wel zeggen dat diegene die minder goed rijden automatisch in de GT2 klasse zullen blijven rijden.

Soms wordt er trouwens ook een briefing gehouden hoor, maar nu was die er dus niet.

Grtjes
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

meer fair play  in  de toekomst bij inhaalacties ! Empty Re: meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

Bericht van Jan V. di sep 23, 2008 1:18 pm

We kunnen misschien vragen aan de organiserende club om de fair-play een beetje meer in de gaten te houden voor volgend jaar.

De organisatie van de Cup heeft de handen al vol met zelf te rijden en de wagens te controlleren na de reeksen, wat ons niet zal tegenhouden als we tijdens een reeks iets zien dat echt niet kan te laten bestraffen door de wedstijdleiding.

We gaan ook niet te streng worden, het blijft een hobby en we doen het nog altijd vooral voor de fun.

Groetjes,
Jan V.
Jan V.
Admin

Number of posts : 697
Age : 41
Woonplaats : Lier
Registration date : 06-03-08

http://www.tamiya.be

Terug naar boven Ga naar beneden

meer fair play  in  de toekomst bij inhaalacties ! Empty Re: meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

Bericht van crashingbird di sep 23, 2008 1:24 pm

addicted2blue schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat het op de laatste race redelijk fair aan toe is gegaan, toch zekerst in vergelijking met andere races eerder dit jaar.
En het is natuurlijk wel 'n wedstrijd die iederéén rijd om te kunnen winnen, en wat die situatie met die volwassene betreft lijkt het mij wel logisch dat je een klein ventje niet met 'n volwassene kunt vergelijken en men daar naar de toekomst toe een oogje in het zeil moet houden.
Maar zoals ik al zo vaak heb gehoord is dit de taak van het organiserende circuit/club en niet van de organisatie.
Dit heb ik ook al meerdere keren dit jaar mogen ervaren.

Met 'n TB02 ga je veel beter af zijn op een kleiner circuit dan op zo'n circuit als rumst, maar een goed motortje kan ook veel wonderen doen ze Smile
Voor volgend jaar gaat er 'n GT1 klasse komen en dus gaan die veel snellere piloten niet meer in de GT2 rijden wat dus de kansen van jou zoon veel beter gaan zijn en tevens ook meer voldoening gaat geven.
Maar dat wilt ook wel zeggen dat diegene die minder goed rijden automatisch in de GT2 klasse zullen blijven rijden.

Soms wordt er trouwens ook een briefing gehouden hoor, maar nu was die er dus niet.

Grtjes

ik heb meer dan 1 oogje in het zeil gehouden betreffende mijn jongste zonen, maar had mijn handen vol de wagens klaar te zetten (kunnen ze zelf nog niet hé) waardoor ik niet overal bij kon zijn.
Ook heb ik of mijn oudste zoon meermaals de taak van baaninzetter extra op ons genomen, want ik vond het wel niet gepast mijn jongste van 6 op het circuit te zetten omdat deze nog niet voorzichtig genoeg is om het 'verkeer' in te schatten !
-> rijden om te winnen : ja
-> er mekaar aframmen : nee

en wat betreft die GT1 klasse voor de snellere jongens wat mijn oudste zoon zijn kansen bij de tragere GT2 zou vergroten
-> wij gaan bewijzen dat met een mindere wagen als we hem wat beter kunnen afstellen ook in de GT1 zal gereden worden, onderschat gewoon mijn zoon zijn rijkunsten niet, je kan nog versteld staan in de toekomst ! Wink

en wat betreft die goede motor : wij hadden een 23t 'rooie' !

groet,
Kurt
crashingbird
crashingbird
Tamiya-contaminated
Tamiya-contaminated

Number of posts : 105
Age : 55
Woonplaats : Mater
Registration date : 09-04-08

Terug naar boven Ga naar beneden

meer fair play  in  de toekomst bij inhaalacties ! Empty Re: meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

Bericht van ..l3art.. di sep 23, 2008 2:32 pm

In het rc racen wordt er af en toe wel eens een tik uitgedeeld, meestal gebeurt dit niet met opzet.. Ikzelf ben zondag 2x van de baan gereden in de GT2 klasse en dit onder de ervaren rijders. Dit is uiteraard niet leuk maar dit kan gewoonweg gebeuren zeker als je tragere piloten moet dubbelen of je met collega piloten aan het strijden bent voor een plaats.

Piloten die echt expres iemand van de baan rijden moeten idd gestraft worden, maar echt ruziemakers zijn er volgens mij niet bij in onze TamiyaCup.

In de beginnerklasse Stock en Junior MINI gebeuren er meer aanrijdingen maar hier mag je zeker niemand iets kwalijk nemen want deze piloten zijn onervaren en moeten nog veel bijleren. Een aanrijding is hier dan ook snel gebeurt.

Ik vind gewoon dat iedereen hier een beetje meer tolerant moet zijn en eerst naar z'n eigen foutjes moet kijken en dan naar die van iemand anders.
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

meer fair play  in  de toekomst bij inhaalacties ! Empty Re: meer fair play in de toekomst bij inhaalacties !

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum