Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

+4
jannick.rommens
..l3art..
addicted2blue
Jan V.
8 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van Jan V. ma aug 05, 2013 10:16 am

Eerste onderwerp bericht herinnering :

Ook dit jaar gaan we het weer opnemen tegen onze noorderburen in een race voor het vaderland Smile

Deze race gaat door op zondag 15 September 2013 op het gebruikelijke circuit van MAC de Baanbrekers te Rucphen (NL) (net over de Nederlandse grens)

Reglement en inschrijvingen zijn zoals steeds te vinden op www.tamiya.be


15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 256z9jk

Voor meer informatie mag je steeds ofwel dit forum gebruiken ofwel een mailtje sturen naar webmaster@tamiya.be

Ga ook eens naar onze nieuwe facebook pagina waar je foto's en filmpjes kan vinden van vorige races, facebook.com/TamiyacupBelgium

En als je op "vind ik leuk" klikt, vind ik dat leuk Smile
Jan V.
Jan V.
Admin

Number of posts : 697
Age : 41
Woonplaats : Lier
Registration date : 06-03-08

http://www.tamiya.be

Terug naar boven Ga naar beneden


15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van HaCo ma sep 16, 2013 7:43 pm

Fijne eerste tamiya cup beleefd! Bedankt aan de organisatoren en aan de diverse piloten die tips en advies gegeven hebben!
HaCo
HaCo
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 21
Age : 42
Woonplaats : Holsbeek
Registration date : 24-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van addicted2blue ma sep 16, 2013 8:54 pm

Ik heb met een verhouding van 4.24 gereden op mijn TA05R en ik heb de snelste rondetijd van de ganse dag gereden.
Wagen woog rond de 1450gr, dus lichter en een zwaardere verhouding heeft niet altijd zijn voordelen.
Wat die spurs en pinions betreft deel ik de mening ivm het toelaten van andere merken, MAAR daar wij hier in ons belgen landje enkel de tamiya spurs&pinions mogen gebruiken vindt ik wel dat hier moet afgesproken worden dat het maximum van pinions/spurs moet gelijk zijn.
Met andere woorden, niet lager dan de 90T spur en of groter dan een 51T pinion.
Het kan immers niet de bedoeling zijn dat we voor 1 enkele wedstrijd speciaal spurs en pinions moeten gaan aankopen.
Dus mijn voorstel naar volgend jaar toe zal zijn dat voor iedereen het minimum v/d spurs en de maximum v/d pinions word vastgelegd, zowel voor de belgen als voor de Nederlanders.
Het kan dus nooit zijn dat een FF-03 sneller zou kunnen gaan dan een touring.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun de FF-03 piloot zijn beker.
Dit zou dus eventueel voor ons ook permanent van kracht moeten zijn zodat wij niet extra moeten gaan investeren in kleinere spurs en of grotere pinions of de maximum verhouding per type chassis in het reglement gaan opnemen.
Wat de banden betreft heb ik zelfst met oude A-type banden (van dit en vorig seizoen) gereden en deze gaven nog heel wat grip.
Dit zal dus eerder een setup probleempje zijn dan banden, ook al geven de sorexen iets meer grip.

Het is me ook opgevallen dat de technische controle zeer soepel (wat correcte onderdelen betreft) is verlopen.
Ondanks een super organisatie zijn er dus nog altijd punten die voor verbetering vatbaar zijn.

Hoe eerder we bepaalde punten kunnen aanhalen hebben hoe meer kans er is om dat naar volgend seizoen als een verbetering te kunnen doorvoeren. Althans dat lijkt mij toch.
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van carborush ma sep 16, 2013 11:43 pm

voor alle duidelijkheid : de setup van mijn ta06 is de ganse dag idem gebleven hoor Dirk
in de qualis met de nieuwe typeA super grip
1e en 2e finale grip compleet ondermaats
dan in 3e finale sorex met idem setup en terug grip zoals voorheen
je zou nog kunnen argumenteren dat mijn setup per toeval zeer gevoelig is aan banden met iets minder grip maar dat lijkt me toch ver gezocht

ik sluit me wel aan bij het argument dat we niet voor 1 race zouden moeten investeren in spurs en pinions
maar dat geld evengoed voor de sorexen in de gt klasse

ofwel stel je het belgische reglement gelijk aan het nederlandse ofwel zullen belgische deelnemers volgende keer weer speciaal moeten kopen voor die dag
carborush
carborush
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 157
Woonplaats : Gent
Registration date : 29-11-09

https://s1225.photobucket.com/albums/ee388/bananairbrush/

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van ErikJan di sep 17, 2013 9:20 am

In Nederland is het hele jaar gereden met een minimale overbrenging van 1:5,0. Dit gaf heel spannende races. Ik was ook verbaast over het reglement voor de Benelux, maar heb hierop geanticipeerd.
Door de verschillende chassis is het lastig voor de technische controle om de interne en de totale overbrenging te bepalen zonder te hoeven schroeven. In NL worden per steekproef of auto's die erg hard gaan gecontroleerd. In de praktijk werkt dat prima.
Grote voordeel van het niet verplicht stellen van Tamiya gears vind ik persoonlijk naast de prijs, ook dat je voor de extreme overbrengingen zoals Dirk hierboven geeft niet de fijne 0.4M tandwielen hoeft te gebruiken. Ik gebruik nog steeds het liefst de 48dpi tandwielen met stalen pinions, zeker bij sensorloze motoren omdat die het sterkst zijn. Bovendien zijn de gebruikte gears in sommige modellen lastig te controleren.

Overigens zijn er leuke ontwikkelingen om de final-drive-ratio (FDR) snel te kunnen meten. Zo heeft Roelof Tooms nu een mooi werkend prototype gemaakt, wat de komende maanden samen met Muchmore uitgewerkt wordt. Hiermee is de FDR heel snel en nauwkeuring te bepalen. Ik ga proberen om er op de eerste race van 2014 een mee te nemen.
ErikJan
ErikJan
Won't go
Won't go

Number of posts : 58
Woonplaats : Eindhoven
Registration date : 06-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van carborush di sep 17, 2013 9:27 am

als je de interne ratio van het chassis weet, de spur size en de pinion size kan je de FDR snel uitrekenen via een smartphone app :
"RC final gear ratio"
kost dus amper tijd of moeite om dit te checken
de interne ratio's van de meest courante chassis staan in de app voor geprogrameerd en je kan voor de nieuwe steeds zelf de interne ratio intypen
carborush
carborush
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 157
Woonplaats : Gent
Registration date : 29-11-09

https://s1225.photobucket.com/albums/ee388/bananairbrush/

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van ..l3art.. wo sep 18, 2013 7:55 am

Hoi Philip,
ik vind het ook raar dat A-type bandjes na 3 runs geen grip meer geven, soms ondervind ik dat je A-type bandjes een paar runs moet in-rijden voor ze optimale grip geven!
Het zou kunnen dat de zijkant van de bandjes gelost is en dat daardoor de grip verloren is gegaan..
Sorex bandjes blijven idd constant grip geven tot ze op zijn. Echter op Rucphen zijn ze na 1 wedstrijd versleten.
Rucphen is een baan met veel grip, dus hoge bandenslijtage!

Het is de bedoeling om het finale reglement volgend seizoen te volgen en Sorex 32 bandjes in de Euro-GT toe te laten.
Euro-TW blijven gewoon Tamiya bandjes.
Het is mss ook geen slecht idee om de gear-ratio in de Euro-TW vast te leggen, er was in Rucphen inderdaad wel een groot verschil met de ff-03.
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van addicted2blue wo sep 18, 2013 8:35 pm

..l3art.. schreef:Het is de bedoeling om het finale reglement volgend seizoen te volgen en Sorex 32 bandjes in de Euro-GT toe te laten.
Euro-TW blijven gewoon Tamiya bandjes.
Het is mss ook geen slecht idee om de gear-ratio in de Euro-TW vast te leggen, er was in Rucphen inderdaad wel een groot verschil met de ff-03.

We kunnen mss ook opteren (net zoals in het finale reglement is opgesteld) om de tandwielen vrij te kiezen maken, dan is dit voor iedereen gelijk en kan men hier mss ook terug met de FF-03 gaan rijden in de euro TW reeks of in de euro GT reeks.
 

addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van addicted2blue wo sep 18, 2013 8:37 pm

We kunnen mss ook opteren (net zoals in het finale reglement is opgesteld) om de tandwielen vrij te kiezen maken, dan is dit voor iedereen gelijk en kan men hier mss ook terug met de FF-03 gaan rijden in de euro TW reeks of in de euro GT reeks.
 
dit is wat beter Smile
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van Jan V. vr sep 20, 2013 6:33 pm

Bedankt aan alle deelnemers voor de leuke dag, met een 120-tal inschrijvingen toch wel één van de meest succesvolle races van de laatste jaren.

Op naar volgend seizoen !

Feel free om een nieuw topic te starten voor discussies over het reglement van volgend jaar...


15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Dsc_0010
Jan V.
Jan V.
Admin

Number of posts : 697
Age : 41
Woonplaats : Lier
Registration date : 06-03-08

http://www.tamiya.be

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van HaCo za sep 21, 2013 7:30 pm

In functie van het aantal aanwezige fotografen die dag heb ik eigenlijk nog niet zoveel foto's terug gevonden. Waar worden deze doorgaans gepost?

Hier al een aantal foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.10153204356900411&type=1
HaCo
HaCo
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 21
Age : 42
Woonplaats : Holsbeek
Registration date : 24-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van speedy107 ma sep 23, 2013 4:08 pm

Komt er nog een totale einduitslag op de site of niet? :-)
speedy107
speedy107
Beginner
Beginner

Number of posts : 41
Age : 49
Registration date : 04-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van ErikJan ma okt 07, 2013 9:16 am

De redactie van Modelbouw Aktueel was even druk met het in elkaar zetten van uitgave 150, maar inmiddels is een verslag plus foto's op de site geplaatst:

Modelbouw Aktueel Nieuws
ErikJan
ErikJan
Won't go
Won't go

Number of posts : 58
Woonplaats : Eindhoven
Registration date : 06-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale - Pagina 2 Empty Re: 15/09/2013 - Tamiya Belgie - Nederland Finale

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum