Tamiya.be
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Volgend seizoen LIPO's??

+5
addicted2blue
speedy_belgium
Ludo
tamiya boy
..l3art..
9 plaatsers

Ga naar beneden

LIPO's toelaten in 2009 - JA of NEE ?!

Volgend seizoen LIPO's?? I_vote_lcap91%Volgend seizoen LIPO's?? I_vote_rcap 91% 
[ 10 ]
Volgend seizoen LIPO's?? I_vote_lcap9%Volgend seizoen LIPO's?? I_vote_rcap 9% 
[ 1 ]
Volgend seizoen LIPO's?? I_vote_lcap0%Volgend seizoen LIPO's?? I_vote_rcap 0% 
[ 0 ]
 
Totaal aantal stemmen : 11
 
 
Enquête gesloten

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van ..l3art.. do jun 12, 2008 9:05 pm

Vinden jullie dat lipo's moeten toegelaten worden volgend seizoen?

graag iedereen z'n mening zodat we de voor een nadelen op een rijtje kunnen zetten..
..l3art..
..l3art..
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 638
Age : 43
Woonplaats : Lier
Registration date : 08-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty lipo ja of nee in de tamiya cup 2009

Bericht van tamiya boy vr jun 13, 2008 11:22 am

dit vind ik een een zeer goed initiatief
gr michel
tamiya boy
tamiya boy
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 394
Registration date : 04-06-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van Ludo zo jun 29, 2008 10:01 pm

ik heb natuurlijk voor YES gestemd.

Mijn redenering is eenvoudigweg dat Lipo's gemakkelijker zijn in gebruik én onderhoud + goedkoper.

Voor NiMH-accu's moet je na een dagje rijden thuis je accu's eigenlijk leeg trekken, gelijk trekken, 800 mAh opladen en dan wegleggen en laten rusten.
Dan, een weekje later, vóór het rijden, terug leeg trekken en volladen.
Eigenlijk mag je dit soort accu niet vaak na elkaar gebruiken en hou je het best bij 2 keer per dag...
Met andere woorden, je hebt eigenlijk drie accu's nodig voor een wedstrijddag.
Natuurlijk kan je argumenteren dan je misschien met 2 accu's kan toekomen maar elke rijder die het serieus meent, zal al snel willen accu's bijkopen.
Ga je deze accu's "misbruiken" of slecht onderhouden, dan gaan ze power verliezen en misschien zelfs capactiteit.
Je kan ze opladen met een eenvoudige lader, ... maar geen enkele wedstrijdrijder komt daar mee toe. Je hebt een lader nodig waarmee je ook kan ontladen, snelladen en misschien zelfs ook cyclen, ... Deze laders zijn bijna altijd ook van het 12V-type waardoor je ook een voeding nodig hebt.
... tel uit je kosten.
... en je moet er je verstand bij houden. Met ander woorden gezegd: je laat een kind van 6 niet zomaar instaan voor het laden en onderhouden van de accu's.

Bij een Lipo ligt het In My Humble Opinion helemaal anders.
Met één Lipo kan je een hele dag wedstrijdrijden (dus mét power én capaciteit).
Je hoeft niet te ontladen en geen speciaal onderhoud uit te voeren.
Verder heb je enkel een Lipo-lader nodig, zonder speciale functies. Je hangt de Lipo aan delader en klaar is kees.
In de lijn van vorig voorbeeld, een kind van 6 zou het wel kunnen ( Wink als je de Lipo voorziet van een gepaste stekker zoals bvb een DEAN). Gewoon aansluiten op de lader en aanschakelen.

Samengevat: Lipo's zijn gemakkelijker én goedkoper, ideaal voor beginners (en gevorderde) rijders.
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van speedy_belgium zo jun 29, 2008 10:32 pm

Voor mij zijn lipo's ook ok.
Maar ik zou de keuze vrij laten.
Wie dan nog niet in lipo's wil investeren, kan met zijn huidige packs verder rijden
speedy_belgium
speedy_belgium
Tamiya-freak
Tamiya-freak

Number of posts : 170
Age : 55
Registration date : 12-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van Ludo zo jun 29, 2008 10:51 pm

speedy_belgium schreef:Voor mij zijn lipo's ook ok.
Maar ik zou de keuze vrij laten.
Wie dan nog niet in lipo's wil investeren, kan met zijn huidige packs verder rijden

offcourse, spreekt voor zich!
Nét zoals nu ook iedereen mag kiezen om te rijden met NiCd's ...
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van addicted2blue za jul 19, 2008 2:47 pm

Lipo's?
Nog niet voor volgend jaar.
Het jaar daarop eventueel wel.
Reden daartoe?
Geef de mensen voldoende tijd om op 'n deftige manier over te stappen en niet zoals het steeds al de gewoonte is geweest om kort voor 'n nieuwe seizoensstart de veranderingen te gaan vermelden op de website.
En naar mijn mening heeft het lipo gedoe meer met gemakzucht te maken dan naar de echte voordelen en of nadelen te kijken
Ik persoonlijk zal al niet overstappen naar lipo's, toch niet de eerst komende tijd.

En wat die 6jarige betreft, je laat geen kind van 6jaar zoiets in z'n ééntje doen hé Ludo!

MVG
addicted2blue
addicted2blue
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 918
Registration date : 09-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van Jan V. zo jul 20, 2008 12:18 am

Jong geleerd is half gewonnen of haal ik hier een paar gezegden door elkaar? Laughing
Jan V.
Jan V.
Admin

Number of posts : 697
Age : 41
Woonplaats : Lier
Registration date : 06-03-08

http://www.tamiya.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van Ludo ma jul 21, 2008 1:08 pm

Ludo schreef:mmmm,
maar niemand is toch verplicht om Lipo's te gebruiken??
Ik zit eerlijk gezegd geen fluit in met huidige piloten die omwille van mogelijke prestatie-verschillen plots "moeten" overschakelen op Lipo's. Ik vind dat je met deze mensen geen rekening moet houden (wat dit onderwerp betreft!!) Deze mensen "doen het zichzelf aan". Deze mensen verplichten zichzelf.

Er zou enkel sprake zijn van het TOELATEN van Lipo's.
Met andere woorden, diegene die ze hebben (en dus ook de betrokken lader) kunnen ze gewon gebruiken ...

... en dan blijft wél de optie bestaan voor een beginner om zich gewoon één Lipo te kopen + lader en daarmee het hele seizoen te kunnen rijden.

i.v.m. enkele weken voor het starten van het nieuwe seizoen, dat begrijp ik niet helemaal.
In de Tamiya-cup, waarover we hier toch spreken??, zijn nog twee wedstrijden momenteel waarvan de laatste in september (21/09)gepland staat, met andere woorden nog 2 MAANDEN
+ dat de eerste wedstrijd van volgend jaar normaliter pas in Januari 2009 gereden wordt.

Ik blijf erbij. Ik zou het een grote fout vinden om Lipo's te blijven bannen, alleen al omdat je beginners hiermee een makkelijke en goedkopere accu-oplossing onthoudt.

quote van elders op dit forum
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van ChasaH di jul 29, 2008 6:08 pm

Ik zou miss vanaf volgend seizoen willen meedoen aan de tamiya cup, stock klasse.
Heb een TT-01 maar moet nog goeie wedstrijdbatterijen aankopen.
Zou ik al een Lipo aankopen of gewoon een 4tal NiMh's aankopen?
Maar als je het een beetje bekijkt, kan je echt een hele dag rijden met 1 Lipo ?
Als je 2 Lipo's moet aankopen ben je al snel €200 kwijt voor er deftige.
En als ik 4 NiMh's aankoop van Team Orion (5100 mAh) ben ik €150 kwijt.

ChasaH
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 1
Age : 36
Registration date : 29-07-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van Ludo wo jul 30, 2008 12:14 am

Als het van mij afhangt Lipo, maar er werd nog niets definitiefs beslist.
Met een Lipo kan je inderdaad een hele dag rijden. Ik denk wel dat het beter is om 2 Lipo's te hebben ... maar die hoeven echt geen € 200,00 te kosten.
Ik kocht onlangs voor een vriend een Orion 3800 Lipo (hardcased en 30C!) en had mét transportkosten € 66,00.

Ik zou dus nog even wachten.
Als dat niet kan, ... tja dan zal je toch NiMH's moeten kopen, en daar zal je natuurlijk altijd mee voort kunnen ... maar inderdaad, je hebt dan niet hetzelfde gebruiksgemak en je zal inderdaad wat meer uitgeven.

Mijn raad, als je nog even kan wachten, doe dat dan nog even. We zullen proberen om er snel een beslissing rond te krijgen en hier iets laten weten ... maar met een NiMH kan je ook altijd mee en loop je niet het risisco op verkeerde accu's.
Ludo
Ludo
Beyond salvation
Beyond salvation

Number of posts : 389
Age : 55
Woonplaats : Dworp, Vlaams-Brabant
Registration date : 07-03-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van MisterYellow wo jul 30, 2008 8:05 pm

ik ben voorstander van lipo maar voor de TT01 zou ik gewone stickpaks kopen, goekope van 30€ het stuk en dan een stuk of 3
MisterYellow
MisterYellow
Tamiya-addicted
Tamiya-addicted

Number of posts : 284
Age : 50
Woonplaats : Bredene
Registration date : 31-05-08

http://www.yellowracing.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van potloodslijper zo aug 03, 2008 10:43 pm

Een stuk of 3? Dan zit je al aan 90 euro voor 'goedkope' packs. Als je nu gewoon 1 Li-Po koopt dan ben je 55-60 euro kwijt, je moet hem nooit ontladen, kan hem meteen na het rijden terug laden, de lader moet niet hoogstaand zijn, je sleurt minder mee aan ontladers etc....
Ik ben van mening dat Li-Po toegestaan moet worden, het is goedkoper voor de rijders, en makkelijker zodat de piloten zich meer kunnen richten op het rijden en de set-up ipv de accu's.
Brushless toelaten zou ook leuk zijn, hoewel ik best begrijp dat het dan wat minder met Tamiya te maken heeft.

Btw: staar je niet blind op het aantal C dat de accu kan bieden, met de Tamiya Cup-motoren ben je daar toch niets mee, tenzij we ineens met een 4,5T mogen gaan rijden Smile

Ik heb de laatste 3 races in het BNK/clubraces allemaal met slechts 1 Li-Po gereden, en dat ging perfect.

potloodslijper
forum-noobie
forum-noobie

Number of posts : 15
Registration date : 03-08-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Volgend seizoen LIPO's?? Empty Re: Volgend seizoen LIPO's??

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum